عصر بازار

افزایش واردات بدون استفاده از ذخائر ارزی ایران در قطر

عصر اعتبار- آمارهای رسمی نشان می‌دهد که علیرغم افزایش واردات کالاهای اولیه، واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی در نیمه اول امسال نسبت به نیمه اول پارسال، ارز مورد نیاز از سوی بانک مرکزی تامین شده و از ذخایر ارزی آزاد شده در حساب بانک های قطر نیز هنوز استفاده نشده است.

افزایش واردات بدون استفاده از ذخائر ارزی ایران در قطر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، آمار عملکرد واردات شش ماهه رسمی منتشر شده نشان می‌دهد با وجود کاهش صادرات، واردات انواع کالاها افزایش یافته است و در صورت دقت بیشتر در جزییات و ترکیب واردات این کالاها مشخص می‌شود که بخش عمده‌ای از آنها کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای بوده که به منظور تحقق رشد تولید و کاهش تورم که همان شعار سال است در حال انجام بوده و آمارها بیانگر همین موضوع است.

    در این بازه زمانی با وجود رشد واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای سهم واردات کالاهای مصرفی از 13 درصد به 10 درصد کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر سهم واردات کالاهای اولیه و واسطه‌ای و کالاهای سرمایه‌ای به ترتیب از 71.3 درصد و 15.2 درصد در شش ماهه نخست سال گذشته به 73.3 درصد و 16.5 درصد در نیمه امسال رسیده است.

    بررسی بیشتر اعداد و ارقام گویای همین مسئله است، چراکه در شش ماهه نخست سال گذشته بیش از 18.5 میلیارد دلار صرف واردات کالاهای اولیه و واسطه‌ای شده بود که امسال به 22 میلیارد و 300 میلیون دلار رسید.

    سهم کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی نیز از کل از واردات گمرکی در سال گذشته به ترتیب 3.9 میلیارد دلار و 3.5 میلیارد دلار بوده که در شش ماهه نخست امسال این عدد به ترتیب به پنج میلیارد دلار و سه میلیارد دلار افزایش یافته است.

    این آمار بیانگر دست پر بانک مرکزی در تامین ذخائر ارزی برای واردات است و اخبار و جداول مربوطه نیز درباره ترکیب واردات نشان می‌دهد که شش میلیارد دلار آزاد شده در حساب‌های بانک مرکزی در قطر جزو ذخائری است که بانک مرکزی نیازی به استفاده از آنها تاکنون نداشته و برای واردات این کالاها نیز از این ذخائر استفاده نکرده است، چراکه نه تنها منابع ارزی برای واردات این کالاها کافی بوده است، بلکه روز گذشته نیز یک مقام خزانه‌داری آمریکا در این باره اعلام کرده بود که ایران از شش میلیارد دلار آزاد شده در حساب‌های قطر استفاده نکرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو