عصر بازار

تورم بالا تا اواخر سال ۲۰۲۴ در آسیا ماندگار است

عصر اعتبار- اقتصاددانان هشدار دادند تورم بالا در سال آینده بر اقتصاد آسیا تاثیر می‌گذارد و قیمت‌ها صعودی باقی می‌مانند.

تورم بالا تا اواخر سال ۲۰۲۴ در آسیا ماندگار است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اقتصاددانان انتظار دارند که چندین بانک مرکزی کاهش نرخ بهره را تا اواسط سال آینده آغاز کنند، اما تعداد فزاینده‌ای از آنان در حال تعدیل دیدگاه‌های خود هستند و تاریخ محتمل‌تر را به نیمه دوم سال منتقل کردند.

    این تغییر قابل توجهی نسبت به انتظارات در آغاز سال جاری است که برخی از بانک‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی می‌کردند، فدرال رزرو ایالات‌متحده نرخ‌های بهره کنونی خود را کاهش دهد.

    علیرغم موفقیت گسترده در پایین آوردن تورم از بالاترین سطح خود، قیمت‌ها همچنان سریعتر از آنچه اکثر بانک‌های مرکزی آسیا ترجیح می‌دهند در حال افزایش هستند و دستیابی به اهداف تورمی آن‌ها احتمالا دشوار است.

    آخرین نظرسنجی رویترز با بیش از 500 اقتصاددان نشان داد که کاهش نرخ رشد و افزایش تورم در سال 2024 برای اکثریت 48 اقتصاد در سراسر جهان رخ می‌دهد.

    پیش‌بینی می‌شود که بانک مرکزی نیوزیلند که اغلب چرخه نرخ بهره را رهبری می‌کند، تا جولای-سپتامبر 2024 صبر کند سپس کاهش نرخ را آغاز کند همچنین این مورد برای بانک مرکزی استرالیا، بانک اندونزی و بانک مرکزی هند تا نیمه دوم سال 2024 خواهد بود. انتظار می‌رود حتی بانک مرکزی ژاپن که در تمام مدت به سیاست‌های بسیار سست پایبند بوده است، در سال آینده نرخ‌های بهره منفی را کنار بگذارد.

    نتایج این نظرسنجی به دنبال اخبار منتشر شده مبنی بر این است که اقتصاد ایالات‌متحده به طور غیرمنتظره‌ای نزدیک به پنج درصد رشد کرده و نشان می‌دهد چگونه بزرگترین اقتصاد جهان نسبت به بسیاری از همتایانش متمایز شده است.

    نتایج این نظرسنجی همچنین به دنبال هشدار کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا ارائه شد که پس از 10 جلسه انقباض بانک مرکزی اروپا گفت که بحث در مورد کاهش نرخ کاملا زودهنگام است.

    پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصاد جهانی در سال آینده از 2.9 درصد سال جاری به 2.6 درصد کاهش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی