عصر بازار

سکه در کف کانال ۲۹ قرار گرفت

دلار تهران دور از هیاهو

عصر اعتبار- روز‌های آرام بازار ارز ادامه دارد. بررسی‌های به‌عمل آمده از روند معاملات غیر رسمی بازار تهران حاکی از آن است که بازه نوسان شاخص‌های ارزی کوچک شده و نرخ اسکناس‌های خارجی در کریدور‌های ثابت نوسان می‌کند. به نظر می‌رسد کاهش ریسک‌های سیاسی در اخبار و همچنین تداوم روند مناسب ورود ارز به کشور سبب شده تا بازارساز در یک حاشیه امن به مسیر خود ادامه داده و نوسان جدیدی نیز در بازار رخ ندهد.

دلار تهران دور از هیاهو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، مشاهدات به عمل آمده از فضای مرکزی بازار تهران نیز گویای آن است که تعداد متقاضیان بازار غیر‌رسمی نسبت به هفته‌های پیشین افت داشته و از تب‌وتاب بازار کاسته شده است. به عقیده برخی از فعالان بازار آزاد تا زمان انتشار اخبار جدید احتمالا بازار در همین وضعیت به فعالیت خود ادامه خواهد داد. روز گذشته نیز قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با رشد قیمت 100 تومانی نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 51 هزار و 250 تومان رسید. اما این در حالی است که روند قیمت دیگر ارز‌های بازار با نوسانات کاهشی همراه بود. سکه طلا نیز با روند کلی بازار ارز همراه بود و در بازار عصر روز گذشته دچار افت قیمت شد. هر قطعه از این فلز گران‌بها در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 190تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 29 میلیون تومان معامله شد.

     

    روند متضاد دلار و بازار

    دیروز سه‌شنبه 16 آبان ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران افزایشی بود. درحالی که هر برگ از این اسکناس آمریکایی در ساعات پایانی بازار روز دوشنبه در رقم 51 هزار و 150تومان به فعالیت خود پایان بخشیده بود، در بازار روز گذشته 100 تومان رشد قیمت را تجربه کرد و در نرخ 51 هزار و 250 تومان معامله شد.

    این درحالی است که دیگر ارز‌های بازار تهران در روز گذشته کاهشی ثبت شدند. یورو در عصر روز گذشته 160 تومان ارزان‌تر از روز دوشنبه، در رقم 55 هزار تومان معامله شد. پوند نیز با 220 تومان افت نرخ در رقم 63 هزار و 360 تومان به فروش رسید. به عقیده تحلیلگران ارزی با توجه به طولانی شدن حضور نرخ دلار در نیمه نخست کانال 51 هزار تومانی، ناهماهنگی نرخ این ارز با بازار سیگنال حائز اهمیتی برای معامله‌گران ندارد.

    همچنین این افراد بر این باورند که سطح انتظارات تورمی در میان جامعه کاهش یافته و افت تقاضا در معاملات غیر‌رسمی را گواهی بر این امر می‌دانند.

    حباب سکه 5 میلیون تومانی شد

    روند معاملات بازار سکه و طلا در روز گذشته کاهشی بود. بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران مشاهده می‌شود که نرخ هر قطعه از این فلز گران‌بها برابر است با حاصل‌ضرب قیمت دلار آزاد در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه، در بازار روز گذشته نیز با ثبات نسبی نرخ دلار و افت قیمت طلا جهانی نرخ سکه کاهشی شد. هر قطعه از این فلز گران‌بها در عصر روز گذشته 190هزار تومان نسبت به نرخ پیشین خود افت داشت و در مرز 2 کانال 28 و 29 میلیون تومانی به فروش رسید.

    در این میان روز گذشته محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز در یک مصاحبه مطبوعاتی شرایط بازار سکه و طلا را تشریح کرد. کشتی‌آرای پس از اعلام نزدیک شدن حباب سکه طلا به رقم 5 میلیون تومان گفت: «تقاضا و میزان دادوستد کاهش پیدا کرده است. تنش در منطقه خاورمیانه همواره باعث افزایش قیمت‌های جهانی طلا می‌شود و با آرام شدن شرایط، قیمت‌ها نیز متناسب می‌شود. اکنون در وضعیت با‌ثباتی در قیمت‌ها به سر می‌بریم. حباب قیمت به همین علت کاهش داشته است. در حال حاضر سکه حدود 5میلیون تومان دارای حباب است.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی