عصر بازار

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی؛

استفاده از هوش مصنوعی در نظام بانکی

رشد سالانه تراکنش‌ها به صورت فزاینده در حال افزایش است

عصر اعتبار- معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: سعی داریم بخشنامه‌های بانک مرکزی قابل خواندن توسط هوش مصنوعی باشند و خودکار اجرا شوند.

استفاده از هوش مصنوعی در نظام بانکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، مهران محرمیان؛ معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی امروز در دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، گفت: ارتباط روستا‌های کوچک به اینترنت افزایش پیدا کرده است. میان روستا و مناطقی که با شبکه‌های اینترنتی ارتباط دارند و ندارند تفاوت عمده‌ای در رفتار و زندگی افراد آن روستا وجود دارد که جای تشکر دارد.

    وی ادامه داد: رشد سالانه تراکنش‌ها ادامه دارد و به صورت فزاینده در حال افزایش است. مواردی که مطرح میشد در رابطه با کاهش تراکنش‌های اینترنتی درست نبوده و اجرای طرح صیانت و سایر طرح‌ها اثر جدی در روند کلی تراکنش‌های مالی نداشته است.

    محرمیان گفت: نرخ رشد اندازه بازار‌های جهانی فناوری مالی در تمام دنیا در حال افزایش است و متوسط رشد اندازه بازار جهانی فناوری‌های مالی در دنیا 18.5 درصد است.

    معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: در حوزه خدمات شخصی در بسیاری از نقاط دنیا به رشد پایدار و باثباتی رسیده‌اند. رشد درآمد جهانی فناوری‌های مالی تا سال 2030 نیز چشمگیر خواهد بود.

    وی ادامه داد: ارنست اند یانگ ترند‌های صنعت بانکی را به رگولاتور، فناورمالی و بانک‌ها تقسیم کرده است. ما در بانک مرکزی هم بر اساس همین دسته بندی و شاخص وضعیت شبکه بانکی را پایش کرده‌ایم.

    محرمیان با بیان اینکه در حوزه فناوری وضعیت نسبتا خوبی داریم، تصریح کرد:  در حال حاضر شرکت‌هایی که کار اصلی آن‌ها هوش مصنوعی است رو به افزایش است و شاهد دستاور‌های خوبی در این حوزه بوده‌ایم.

    معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهار کرد: از جمله مواردی که در حوزه هوش مصنوعی دنبال می‌شود، تبدیل گفتار به متن، دستیار صوتی، تبدیل متن به متن و سایر موارد است که باید فناوری‌های لازم در این حوزه ایجاد شود.

    به گفته وی، بانک‌ها می‌توانند در حوزه روند تعاملات مالی افراد، ارائه خدمات شخصی‌سازی شده و رصد خواسته‌ها و نیاز‌های مشتریانشان از هوش مصنوعی بهره‌مند شوند.

    معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد: مدل زبانی اقتصاد پولی و بانکی می‌تواند مقررات این بخش را برای ماشین‌ها قابل خواندن کند. سعی داریم با استفاده از این فناوری، بخشنامه‌های بانک مرکزی قابل خواندن توسط هوش مصنوعی باشند به صورت خودکار اجرا شوند و گزارش آن تهیه شود.

    محرمیان گفت: در خصوص انتظارات تورمی کار‌های بسیار خوبی با استفاده از پایش شبکه‌های اجتماعی انجام شده و هم‌اکنون به صورت ساعتی می‌توانیم تغیبرات در انتظارات تورمی را رصد کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی