عصر بازار

جذب ۹.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به کشور

عصر اعتبار- رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۹.۲ میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی محقق شده که ۶ میلیارد دلار آن به طور قطعی وارد کشور شده است.

جذب ۹.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به کشور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صداوسیما، در صف اول موضوع ظرفیت‌های ایجاد شده برای جذب سرمایه خارجی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. آقای فکری رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی ایران به سوالاتی پاسخ داد.

    این مقام مسئول در خصوص وضعیت سرمایه گذاری خارجی در کشور گفت: شرایط سرمایه گذاری خارجی در کشور به نسبت قبل از دولت سیزدهم بسیار متفاوت شده است، اما همچنان برای ما رضایت بخش نیست و باید تلاش کنیم تا به نقطه مطلوب خود برسیم.

    فکری گفت: از ابتدای دولت تا امروز به صورت مصوب که شامل طرح‌های سرمایه گذاری است 9.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری توافق شده است. تنها در سال 1401 نزدیک به 4.2 میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشتیم و رشد 170 درصدی سرمایه گذاری را شاهد بودیم. به طور کلی 6 میلیارد دلار از 9 میلیارد مذکور به طور قطعی از ابتدای دولت سیزدهم محقق شده است. امیدواریم در سال1402 به رقم 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی برسیم.

    او افزود: اگر بخواهیم در جذب سرمایه هدف گذاری داشته باشیم، می‌توانیم روی ده میلیارد دلار متمرکز باشیم. اما این موضوع به این بستگی دارد که چقدر زمینه لازم را فراهم کنیم.

    فکری در مورد وضعیت جذب سرمایه در دیگر کشور‌ها و مقایسه با ایران گفت: اکثر کشور‌های منطقه ما کاهش رشد جذب سرمایه را شاهد بوده اند که دلایل مختلفی داشته است. در ایران با تغییر رویکردی که داشتیم به سمت کشور‌های سرمایه فرست متمایل شدیم و به جای اینکه منتظر کشور‌های غربی و شرط و شروط آن‌ها باشیم به این جهت رفتیم.

    رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی ایران متذکر شد: سرمایه‌هایی که از سوی ایرانیان خارج از کشور نیز به کشور وارد می شود در آمار محاسبه می شود، اما به شرط اینکه منشأ این سرمایه خارجی باشد و از داخل تامین نشده باشد. خارجی‌هایی هم داریم از داخل جذب سرمایه می‌کنند و در داخل کشور سرمایه گذاری می‌کنند، اما این در آمار ما محاسبه نمی شود و لازم است که منشأ ارز خارجی باشد. سرمایه‌هایی که از این طریق وارد کشور می‌شود حدود 20 درصد از جذب سرمایه‌های خارجی کشور را تشکیل می‌دهد.

    فکری در خصوص هدف‌گذاری جذب سرمایه در برنامه ششم گفت: در برنامه ششم 15 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده بود که البته این هدف واقع گرایانه نبود. در برنامه هفتم آنچه که دولت پیشنهاد کرده این است که رقم مشخص نکنیم و شاخص اعلام کنیم. به عنوان مثال اعلام کنیم معادل همسایگان ایران جذب سرمایه داشته باشیم.

    او در پاسخ به اینکه چه حوزه‌هایی برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب است گفت: در حال حاضر نفت و گاز رتبه اول را در جذب سرمایه دارند.

    رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی گفت: مهمترین حمایت قانون حمایت از سرمایه گذار خارجی، حمایت سیاسی است. هر نوع آسیبی و ریسک‌های سیاسی که می تواند به سرمایه این سرمایه گذاران وارد شود را پوشش می‌دهیم. مهمترین ویژگی این قانون این است که ریسک سیاسی را پوشش می‌دهد و هر زمان که بخواهند سرمایه گذاری خود را از کشور خارج کنند ما آن را پوشش می‌دهیم. این اصل در بحرانی‌ترین شرایط ارزی کشور هم رعایت شده است.

    او در خصوص مشکلات پذیرش طلا به عنوان سرمایه گفت: این موضوع به طور کامل حل شده و بحث استانداردسازی آن باقی مانده و در حال حاضر طلا را به عنوان سرمایه می‌پذیریم. ورود طلا به کشور را معادل ورود ارز به کشور می‌دانیم.

    فکری ادامه داد: در سال 1402 چینی‌ها رتبه اول سرمایه گذاری در کشور را دارند. ویژگی سرمایه گذاری چین با روسیه این است که آن‌ها تنوع سرمایه‌گذاری دارند و در حوزه‌های مختلف مانند گردشگری، فناوری، تولیدات لوازم بهداشتی و موارد سرمایه گذاری کرده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو