عصر بازار

پیش بینی وارد شدن اقتصاد آمریکا به رکود در ۲۰۲۴

عصر اعتبار- بسیاری از اقتصاددان‌های برتر آمریکا پیش‌بینی می‌کنند رشد اقتصاد این کشور در سال آینده میلادی آهسته‌تر شود و ۵۰ درصد احتمال رکود اقتصاد را می‌دهند.

پیش بینی وارد شدن اقتصاد آمریکا به رکود در ۲۰۲۴
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بسیاری از اقتصاددان‌های برتر آمریکا عقیده دارند اقتصاد این کشور 5.2 درصد در سه ماهه سوم رشد داشته، اما رشد آن در سال آینده میلادی بسیار آهسته خواهد شد.

    الن زنتنر، اقتصاددان ارشد در بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی و رئیس انجمن ملی اقتصاد آمریکا گفت پیش بینی می‌شود رشد اقتصاد آمریکا بین سه ماهه چهارم 2023 و سه ماهه پایانی 2024 تا 1 درصد آهسته شود.

    انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی تا 1.2 درصد کاهش یابد که نتیجه ضعف بخش ساخت و ساز و تولید کارخانه‌ای است.
    بخش تولید کارخانه‌ای در آمریکا برای سیزدهمین ماه پیاپی کوچک شده و 0.9 درصد در ماه نوامبر افت داشته است.

    بیشتر رشد اقتصاد در سه ماهه سوم مربوط به سفرهای تابستانی می‌شود که به یک رکورد جدید رسیده بود. همچنین بسیاری از مصرف کنندگان آمریکایی برای شرکت در فعالیت‌های مختلفی مثل کنسرت‌‌ها در تابستان هزینه کردند. اما این الگوی مصرف در سه ماهه چهارم ادامه نداشته است.

    البته با وجود پیش‌بینی کند شدن روند رشد اقتصاد در سال آینده میلادی، اقتصاددان‌ها 50 درصد احتمال می‌دهند اقتصاد آمریکا وارد رکود شود.

    گزارش دولت از نرخ اشتغال که در روز جمعه منتشر شد حاکی از آن بود که 180 هزار شغل در ماه نوامبر اضافه شده که بالاتر از 150 هزار شغل ماه قبل از آن بوده است. نرخ بیکاری در آمریکا در حال حاضر 3.9 درصد است.

    انتظار می‌رود نرخ تورم در آمریکا 3.1 درصد و تورم بدون محاسبه مواد غذایی و انرژی 4 درصد باشد که همچنان بالاتر از هدف بانک مرکزی این کشور است.

    در حالی که شرکت کنندگان بازار 98 درصد احتمال می‌دهند سیاستگذاران آمریکا نرخ بهره را در آخرین اجلاس خود در سال جاری میلادی بدون تغییر نگه دارند، اما جروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا هفته گذشته هشدار داد شاید روند افزایش نرخ بهره همچنان ادامه داشته باشد.

    وی در اظهارات خود تاکید کرد اگر لازم باشد آماده‌ایم سیاست‌های پولی را سخت‌تر کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی