عصر بازار

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار :

صورت مالی شهرداری ها و بنیادهای خیریه باید منتشر شود

عصر اعتبار- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: صورت های مالی شهرداری ها و بنیاد های خیریه و مانند آن هم باید منتشر شود و مردم از آن ها اطلاع پیدا کنند.

صورت مالی شهرداری ها و بنیادهای خیریه باید منتشر شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: حرفه حسابداری امروز تقریباً با کل مردم مرتبط شده و همانند 10 سال گذشته نیست که عده محدود تری با آن سر و کار داشته باشند.

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: از طرفی لازمه تحقق شفافیت مالی، توسعه و عدالت اقتصادی این است که اقتصاد مردمی شود.

    وی اضافه کرد: برای مشارکت مردم نیز ناچار هستیم تا فضای اقتصاد و سرمایه گذاری کاملاً شفاف و امن شود. مشخصاً بدون ایجاد این شفافیت منابع مالی، تخصص و تجربه مردم در توسعه اقتصادی درگیر نمی‌شود.

    عشقی با بیان اینکه مشارکت مردم در توسعه بدون اطلاعات مالی شفاف امکان پذیر نخواهد بود، گفت: در شرایط کنونی که مخاطبین استفاده کننده از اطلاعات مالی به شدت افزایش پیدا کرده است، اهمیت حسابداری و حسابرسی نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است.

    وی افزود: در حال حاضر در بازار سرمایه، نزدیک به 50 میلیون نفر از جمعیت کشور در زمره مالکین بازار قرار گرفته اند. این در حالی است که 12 میلیون نفر به طور مستقیم در بازار فعال هستند.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بدون داشتن گزارش‌های مالی قابل اتکا، نمی‌توانیم شاهد افزایش سرمایه گذاری در بازار سهام باشیم. در حال حاضر بیش از 800 ناشر در بازار سرمایه مشغول به فعالیت هستند که در 6 ماهه ابتدای سال 1402، بیش از 23 هزار اطلاعیه منتشر کرده‌اند. این اطلاعات به صورت گسترده توسط سرمایه گذاران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    عشقی ادامه داد: هم اکنون بیش از 1000 نهاد مالی در بازار سرمایه فعالیت دارند که هم خود آنها مشمول بسیاری از دستورالعمل‌های افشا هستند و هم از اطلاعات منتشر شده استفاده می‌کنند. بخش قابل اتکای این اطلاعات، بخشی است که مهر حسابرس بر روی آنها درج شده است.

    معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اهمیت انتشار به موقع گزارش‌های مالی گفت: در سال 95 به طور میانگین اطلاعات را با 25 روز تأخیر در کدال دریافت می‌کردیم، اما هم اکنون این عدد به 14 ساعت کاهش پیدا کرده است.

    وی تصریح کرد: به بیانی دیگر میانگین تأخیر در انتشار اطلاعات مالی در سامانه کدال هم اکنون به کمتر از یک روز رسیده است که البته برنامه ما این است که این عدد به سمت صفر میل کند.

    معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: اما نکته‌ی دیگری که وجود دارد این است که کیفیت گزارش‌های حسابرسی به دلایل مختلف همچنان جای رشد بالایی دارد.

    عشقی افزود: در حال حاضر 53 مؤسسه حسابداری رسمی در فهرست مؤسسه‌های مورد اعتماد سازمان بورس داریم که 20 درصد جامعه حسابداران را تشکیل می‌دهد. همچنین 27 مؤسسه از این موسسه‌ها در طبقه اول، 9 مؤسسه طبقه دوم، 8 مؤسسه طبقه سوم و 9 مؤسسه در طبقه چهارم قرار گرفته اند.

    رییس سازمان بورس در ادامه با بیان اینکه حرفه حسابداری و حسابرسی باید با تغییرات محیطی همراهی کند، گفت: بحث حاکمیت شرکتی یکی از اصولی است که ما در سال‌های اخیر در سازمان بورس دنبال می‌کنیم و در راستای ارتقای این بحث کمک مؤسسه‌های حسابرسی است.

    وی اظهار کرد: در سال جاری ما دستورالعملی را برای رتبه بندی ناشرین خواهیم داشت که در این حوزه حتماً همکاری جامعه حسابداران و حسابرسی قابل توجه خواهد بود.

    رییس سازمان بورس با اشاره به پیوند بخش عمومی گفت: یکی از وظایف سازمان بورس انتشار اطلاعات صورت‌های مالی حسابرسی شده نهادهای عمومی و شرکت‌های زیر مجموعه آنها است که به نظر می‌رسد باید ساز و کار بهتری برای انتشار این گزارش‌ها داشته باشیم.

    عشقی با اشاره به لزوم انتشار صورت‌های مالی تمام شرکت‌های دولتی گفت: در راستای انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی حرکت خوبی از سال گذشته آغاز شده است، اما اقدامات دیگری نیز در این خصوص باید صورت گیرد.

    وی گفت: به عنوان مثال هم اکنون صورت‌های مالی بسیاری از شهرداری‌ها، بنیادهای خیریه و … اگرچه تهیه می‌شود اما منتشر نمی‌شود و مردم از آنها اطلاع پیدا نمی‌کنند. مرحله اول این است که این صورت‌های مالی منتشر شود و در قدم بعدی با توجه به بررسی این صورت‌های مالی به سمت افزایش انضباط در این نهادها رویم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی