عصر بازار

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران:

قانون جدید بانک مرکزی مانع بزرگ ناترازی بانک‌ها

استقلال به معنای اپوزیسیون شدن نیست

عصر اعتبار- آرگون گفت: هرچقدر استقلال بانک مرکزی بیشتر و وابستگی آن به سایر ارگان‌ها کمتر باشد، می‌تواند دست درازی به منابع خود را کمتر کند.

قانون جدید بانک مرکزی مانع بزرگ ناترازی بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، عباس آرگون، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران  اظهار کرد: استقلال بانک مرکزی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چرا که یک نهاد کاملا تخصصی و اثرگذار است، بنابراین ضروری است با پشتوانه استقلال و اقتدار وظایف تخصصی خود را در اقتصاد کشور دنبال کند.

    وی تاکید کرد: بانک مرکزی باید با گرایش‌های سیاسی و جهت‌گیری‌های حزبی کمترین انطباق را داشته باشد، به طوری که هر جناحی حکام دار کشور شد، بدون توجه به این مسائل وظایف و اهداف خود را برای پیشرفت کشور به‌کار گیرد.

    عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: استقلال قانونی به بانک مرکزی کمک می‌کند تا نظارت‌های لازم و کنترل‌های کافی و راهبری مناسب را در اقتصاد کشور داشته باشد. همچنین این نهاد مهم پولی و بانکی باید بدون توجه به وعده‌ها و شعار‌ها و با توجه به شرایط اقتصادی بتواند سیاست‌های پولی کشور را راهبری کند.

    این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: هرچقدر استقلال بانک مرکزی بیشتر و وابستگی آن به سایر ارگان‌ها کمتر باشد، می‌تواند دست درازی به منابع خود را کمتر کند و همچنین قواعد و مقرراتی را فراهم سازد تا کشور به رشد واقعی اقتصادی دست یابد.

    وی اضافه کرد: منظور بنده این نیست که بانک مرکزی به مانند یک اپوزیسیون عمل کند، بلکه این سیاستگذار پولی و ارزی باید استقلال حق رای داشته باشد و نظرات تخصصی خود را بیان و در نهایت اعمال کند.

    آرگون با اشاره به اینکه در قانون جدید بانک مرکزی شورای پول و اعتبار حذف و به جای آن هیات عالی جایگزین شده است، اظهار کرد: در هیات عالی قدرت دولت کاسته شده و به جای آن قدرت بانک مرکزی افزایش یافته است. در ترکیب هیات عالی دادستانی نیز اضافه شده و با توجه به ترکیب آن، بانک مرکزی می‌تواند با بانک‌های ناتراز مقابله کند تا ناترازی‌ها را کاهش دهد.

    آرگون در پایان تاکید کرد: در سال‌های گذشته تعدادی موسسات مالی در کشور ایجاد شد که فاقد مجوز بانک مرکزی بودند و متاسفانه این نهاد مهم پولی قدرت و اختیار لازم را برای برخورد تاسیس موسسات غیر مجار نداشت. این در حالی است که همین موسسات غیر مجار بودند که شدیدترین ضربه‌ها را به مردم تحمیل کردند و ناچارا دولت و بانک مرکزی از منابع خودش بخشی از پول سپرده گذاران را پرداخت کرد؛ بنابراین برای جلوگیری از ناترازی بانک‌ها نیاز به یک بانک مرکزی قوی، مستقل و تخصصی ضروری به نظر می‌رسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی