عصر بازار

کاهش رشد نقدینگی مهار تورم و افت نرخ ارز را به دنبال دارد

عصر اعتبار- کنترل رشد نقدینگی، نرخ تورم را مهار کرد؛ بنابراین کاهش رشد نقدینگی را می‌توان از اقدامات بسیار خوب بانک مرکزی و دولت دانست.

کاهش رشد نقدینگی مهار تورم و افت نرخ ارز را به دنبال دارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهدی بیات منش، تحلیلگر بازار‌های مالی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به اینکه در گذشته نقدینگی با رشد فزاینده‌ای در حال افزایش بود، اظهار کرد: به عبارت دیگر رشد نقدینگی در گذشته مهار نشدنی بود، اما در یکی دوسال اخیر نرخ رشد نقدینگی به خوبی کنترل شد و امروز همچنان شاهد ادامه کاهش رشد نقدینگی در اقتصاد هستیم.


    وی با اشاره به اینکه نرخ رشد نقدینگی در آبان ماه به 26.2 درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: مدیریت رشد نقدینگی، رشد تورم را مهار کرد؛ بنابراین کاهش رشد نقدینگی را می‌توان از اقدامات بسیار خوب بانک مرکزی و دولت دانست.


    این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: دو عامل موجب رشد افسار گسیخته نقدینگی می‌شود، عامل اول اقدام خود خواسته دولت‌ها در راستای افزایش نقدینگی و تورم است که یکی از هدف‌های این اقدام افزایش اشتغال در کشور و مورد دیگری افزایش عرضه در بازار است.


    وی اضافه کرد: عامل دوم خود خواسته نیست، بلکه عواملی همچون بازار‌های پنهان، پولشویی و ... موجب برهم خوردن نظم اقتصاد می‌شوند و این موارد در تضاد با اهداف دولت‌هاست.


    بیات منش عنوان کرد: دولت سیزدهم و بانک مرکزی موفق شدند با عوامل رشد نقدینگی مقابله و آن را مهار کنند. کاهش رشد نقدینگی از نشانه‌های خوب اقتصادی است، چون ثابت می‌کند تورم قابل کنترل است.


    این تحلیلگر مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه کاهش رشد نقدینگی ریزش نرخ ارز را به دنبال خواهد شد، گفت: نرخ ارز و رشد نقدینگی رابطه متقابلی باهم دارند. برای اینکه اقتصاد راه صحیح خود را برود، باید اقداماتی انجام داد تا نرخ ارز و رشد نقدینگی در یک حالت تعادلی حرکت کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی