عصر بازار

فقیرترین کشور‌های جهان از بدهی ۳.۵ تریلیون دلاری رنج می‌برند

عصر اعتبار- نیمی از جمعیت جهان در کشور‌هایی زندگی می‌کنند که بیش از هزینه‌های آموزشی و بهداشتی برای پرداخت بدهی هزینه می‌کنند.

فقیرترین کشور‌های جهان از بدهی ۳.۵ تریلیون دلاری رنج می‌برند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل ازایبنا،  فقیرترین کشور‌های جهان با بحران بدهی بزرگی روبرو هستند، زیرا تریلیون‌ها دلار به دلیل نرخ بهره بالا و تجدید ساختار ناعادلانه بدهکار هستند، بحرانی که دستیابی به توسعه پایدار و مقابله با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی را برای این کشور‌ها دشوار می‌کند.
    در گزارشی که در وب سایت آمریکایی بلومبرگ به قلم عزرا فیزر و ینکا ایبوکون منتشر شد، آمده است که بحران بدهی در همه کشور‌های جهان در حال توسعه آغاز شده است و این کشور‌ها در سال 2024 باید حدود 200 میلیارد دلار اوراق قرضه و سایر وام‌ها را بازپرداخت کنند.

    وی افزود که اوراق قرضه صادر شده توسط بولیوی، اتیوپی، تونس و ده‌ها کشور دیگر یا در حال حاضر نکول شده‌اند، یا در سطوحی معامله می‌شوند که نشان می‌دهد سرمایه گذاران برای نکول آن‌ها آماده می‌شوند.

    نویسندگان این وضعیت را خطرناک توصیف کردند، زیرا این کشور‌ها بازار‌های محلی کوچکی دارند و باید به وام دهندگان جهانی متوسل شوند تا بودجه لازم برای صرف بیمارستان ها، جاده ها، مدارس و سایر خدمات حیاتی را به دست آورند.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، با متعهد شدن فدرال رزرو برای مدت طولانی تری نرخ بهره آمریکا را بالا نگه دارد، بازار‌های بدهی این کشور‌ها که زمانی فعال بودند در حال خشک شدن هستند و آن‌ها را از استقراض بیشتر محروم می‌کند و خطرات فراوان مرتبط با نرخ بهره در سال 2024 را افزایش می‌دهد.

    نویسندگان به نقل از مدیر اجرایی موسسه مالی بین‌المللی، سونیا گیبز، می‌گویند: نرخ‌های جهانی بسیار بالاتر است و انگیزه سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها زمانی چالش برانگیز است که بتوانید 4 یا 5 درصد از اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را دریافت کنید."


    نویسندگان افزودند که یک سری شوک جهانی وجود داشت که جرقه بحران بدهی را برانگیخت که با گسترش همه‌گیری کووید-19 آغاز شد، زیرا کشور‌های ثروتمند برای توزیع چک‌های محرک پول چاپ می‌کردند، در حالی که کشور‌های فقیر برای حفظ شرایط موجود مجبور به استقراض شدند.

    نویسندگان بیان کردند که بدهی‌های 42 کشور - که موسسه مالی بین المللی آن‌ها را به عنوان بازار‌های مرزی طبقه بندی می‌کند - بالغ بر 3.5 تریلیون دلار در سال 2023 بود که یک رکورد است و تقریباً دو برابر یک دهه قبل است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی