عصر بازار

کارشناس حوزه حسابرسی مطرح کرد:

حسابرسان معتمد، رکن اصلی نظارت بر گزارشگری مالی

عصر اعتبار- کارشناس حوزه حسابرسی گفت: بدون حضور حسابرسان، شفافیت اطلاعات منتشره، اطمینان و اتکا به آنها امکان‌پذیر نخواهد بود.

حسابرسان معتمد، رکن اصلی نظارت بر گزارشگری مالی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، سید مصطفی علوی،کارشناس حوزه حسابرسی، در خصوص عملکرد حسابرسان، اظهار کرد: حسابرسان معتمد بورس نقش بسیار مهمی در نظارت بر رعایت و اجرای دستورالعمل‌ها و قوانین مرتبط با بازار سرمایه دارند و یکی از بازوان مهم حوزه نظارت محسوب می‌شوند.

    وی با بیان این که بدون حضور حسابرسان، شفافیت اطلاعات منتشره، اطمینان و اتکا به آنها امکان‌پذیر نخواهد بود،گفت:حسابرسان معتمد یکی از ساختارهای اصلی و مهم رکن نظارت بر گزارشگری مالی هستند.

    این کارشناس حوزه حسابرسی، تصریح کرد: در یک دهه اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه حسابداری، حسابرسی و گزارشگری مالی داشته‌ایم اما آن طور که انتظار می‌رفت در حوزه نظارت بر حسابرسان و تشکیل یک ساختار منسجم برای اجرای مطلوب این امر موفق نبوده‌ایم.

    بهبود عملکرد حسابرسان

    علوی تصریح کرد:با توجه به تغییرات جدید در نحوه نظارت بر کیفیت کار حسابرسان و نظارت بر کیفیت کار آنها توسط هیات عالی نظارت، پیش‌بینی می‌شود کیفیت حسابرسی‌ها بهبود یابد.

    وی در ادامه گفت:دولت و مجلس به دنبال آن هستند تا ساختار جدیدی برای نظارت در حوزه حسابرسی تعریف کنند و در آینده نزدیک این مهم اتفاق خواهد افتاد.

    حسابرسان بازوی کمکی حاکمیت شرکتی

    این کارشناس حوزه حسابرسی در رابطه با نقش حسابرسان در اجرای بهتر حاکمیت شرکتی، اظهار کرد: یکی از سازو کارهای مهم حاکمیت شرکتی، حسابرسان مستقل، آگاه و متخصص است زیرا با اطلاع بخشی به موقع، سازمان بورس، سهامداران و سایر ذینفعان را از اجرا شدن و رعایت یا عدم رعایت دستورالعمل‌ حاکمیتی شرکتی مطلع می‌کنند.

    علوی افزود: اردیبهشت امسال با ابلاغ چک لیست مربوط به دستورالعمل حاکمیت شرکتی، حسابرسان معتمد مکلف شدند رعایت دستورالعمل حاکمیت شرکتی را به دقت بررسی کنند و در صورت رعایت نکردن این امر توسط ناشر آن را در گزارش خود درج کنند. بنابراین، اجرای این امر به مرور منجر به همکاری بیشتر سازمان بورس اوراق بهادار با حسابرسان خواهد شد.

    وی تاکید کرد: بدون در نظر گرفتن نقش حسابرسان تحقق دستورالعمل حاکمیت شرکتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

    این کارشناس حوزه حسابرسی در پایان در خصوص نقش حسابرسان در جلب اعتماد سهامداران گفت: حسابرسان به سبب ارائه گزارش اطمینان بخش و قابل اتکا موجب بهبود عملکرد ناشران و شفافیت بازار سهام خواهند شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار