عصر بازار

جلوگیری از فرارهای مالیاتی با شفافیت حساب‌های بانکی در دولت سیزدهم

عصر اعتبار- نظام مالیاتی در دولت سیزدهم با همکاری بانک مرکزی حساب‌های بانکی مشکوک را مورد ارزیابی قرار داد و با شفافیت و مالیات ستانی عادلانه اقدام به جلوگیری سه برابری از فرارهای مالیاتی از این طریق کرد.

جلوگیری از فرارهای مالیاتی با شفافیت حساب‌های بانکی در دولت سیزدهم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، هوشمند سازی نظام مالیاتی یکی از مهم‌ترین اهداف دولت سیزدهم در رویکرد عادلانه مالیات ستانی بود تا افراد بر حسب درآمدهایی که کسب می‌کنند مالیات را پرداخت کنند از این رو فشار بر روی دلالان، سفته بازان و سوپر میلیاردهای فراری بیشتر شد.

    اطلاعات حساب‌‏های بانکی اشخاص نقش موثری در فرایند مالیات ستانی دارد عده‌ای برای فرار از پرداخت مالیات اقدام به استفاده از حساب‌ها و کارت‌های افراد مختلف کرده و فکر می‌کنند از این طریق در تور مالیات قرار نمی‌گیرند.

    این افراد با بهانه‌های مختلف جهت فرار مالیاتی عنوان می‌کنند که دستگاه کارتخوان نداریم یا کارتخوان خراب است از این رو از مشتریان خود درخواست می‌کنند که به حساب‌های اعلامی آنها پول‌ها را واریز کنند حتی گاهی درخواست پول وجه در برابر خدمات و یا کالاهای ارائه شده می‌کنند که همه این‌ها نه‌تنها از نظر سازمان امور مالیاتی فرار مالیاتی محسوب می‌شود بلکه اقدامی غیراخلاقی و ناعادلانه است.

    اکنون بسیاری از کارمندان و فعالان اقتصادی اقدام به پرداخت مالیات می‌کنند و با پرداخت مالیات سهم خود را در نظام مالیاتی کشور ایفا می‌کنند.

    در همین راستا سازمان امور مالیاتی با همکاری بانک مرکزی اقدام به شناسایی حساب‌های مشکوک کرده است. این حساب‌های از طریق بانک مرکزی به سازمان مالیاتی اعلام می‌شود و این سازمان از افراد می‌خواهد که مستندات خود را نسبت به مشاغل و تراکنش‌های مالی اعلام کنند؛ در غیر این صورت نه‌تنها مشمول مالیات می‌شوند، بلکه باید نسبت به پرداخت جرایم فرار مالیاتی نیز اقدام کنند.

    جداسازی حساب‌های شخصی از تجاری یکی دیگر از اقدامات سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم است. سازمان مالیاتی از مودیان درخواست کرده است تا حساب‌های تجاری که به کارتخوان ها متصل است را معرفی کنند تا بر اساس آن مالیات ستانی صورت گیرد.این اقدام نیز قدمی موثر در حساب و کتاب مالیات مودیان است که موجب رضایت بسیاری از مودیان شده است.

    شناسایی 31 هزار میلیارد تومان مالیات از حساب های مشکوک

    شاهین مستوفی مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اقدامات گسترده‌ای در زمینه مبارزه با فرار مالیاتی گفته است که یکی از آن‌ها دریافت تراکنش‌های بانکی صاحبان مشاغل از بانک مرکزی است که منجر به جلوگیری سه برابری از فرار مالیاتی با شفافیت حساب‌های بانکی مشکوک شد و در این راستا، احراز 4 هزار میلیارد تومانی مالیات از سال 99 به 31 هزار میلیارد تومان در سال 1401 رسید.

    طبق گفته وی، اطلاعات حساب‌‏های بانکی اشخاص نقش موثری در فرایند مالیات ستانی داشته است که به واسطه این اقدام، مالیات سال گذشته نسبت به سال 1400 رشد سه برابری پیدا کرد و همچنین 80 هزار میلیارد تومان از مالیات‌های معوقه وصول شد.

    تشکیل مرکز دادرسی مالیاتی در راستای مالیات ستانی عادلانه

    تشکیل مرکز دادرسی مالیاتی در راستای برقراری بیش از پیش عدالت مالیاتی و افزایش رضایت مؤدیان از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بوده است که در همین راستا محمد طاهری نژاد رئیس مرکز دادرسی سازمان امور مالیاتی گفته است که بر این اساس هیات‌های حل اختلاف مالیاتی سراسر کشور به ‌صورت متمرکز در ستاد سازمان راهبری و اداره می‌شوند.

    به گفته وی، دادرسی در دوره تحولی جدید جزء اولویت‌های اصلی سازمان قرار گرفته و ما در مراحل مختلف رسیدگی به اعتراضات مردم و دادرسی‌های مالیاتی تمهیدات و برنامه‌هایی را در این حوزه طراحی و در دست اجرا داریم.

    رئیس مرکز دادرسی مالیاتی، کنترل ورودی پرونده‌ها و کاهش انباشت پرونده در هیئت‌ها را از ملزومات و مقدمات افزایش کیفیت رسیدگی‌ها و اتقان آراء هیئت‌ها دانست و بر همین اساس تأکید کرد که در نیمه اول امسال شاهد رشد تصاعدی برگزاری جلسات هیئت‌ها و صدور آراء در مدیریت‌های دادرسی سراسر کشور بوده‌ایم.

    حرکت سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم عبور از مالیات ستانی سنتی و تاکید بر هوشمند سازی مالیاتی است بر این اساس نیز در لایحه بودجه 1403 با تکیه بر درآمد پایدار فشار بر فراریان مالیاتی را سرلوحه کار خود قرار داده است تا با کاهش شکاف مالیاتی سهم فراریان را در پرداخت مالیات بدون فشار به فعالان اقتصادی افزایش دهد.

    شناسایی 18هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی

    نظام مالیاتی در دولت سیزدهم راه‌های فرار مالیاتی را شناسایی کرده است و در همین راستا به دانه‌درشت‌ها و سوپر میلیاردرهای فرار مالیاتی هشدار داده است طبق آخرین اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، بیش از 18هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است. بر این اساس مهم‌ترین اقدام این سازمان در سال 1401 به شناسایی بی‌نظیر فرارهای مالیاتی اختصاص یافت و 1402 نیز سال برخوردهای قاطع با فراریان مالیاتی دانه‌درشت برای استیفای حقوق مردم خواهد بود.

    بیش از 2.7 میلیون مودی مالیاتی جدید شناسایی شدند که در همین راستا بالغ بر 18 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی کشف و شناسایی شده است.

    ساماندهی حدود 18 میلیون و هشتصد هزار دستگاه کارت‌خوان، جداسازی حساب‌های تجاری از شخصی و رصد حساب‌های پر تراکنش و مشکوک از مهم‌ترین اقدامات سازمان امور مالیاتی در شناسایی مودیان جدید و فرارهای مالیاتی است.

    حرکت سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم عبور از مالیات ستانی سنتی و تاکید بر هوشمند سازی مالیاتی است بر این اساس نیز در لایحه بودجه 1403 با تکیه بر درآمد پایدار فشار بر فراریان مالیاتی را سرلوحه کار خود قرار داده است تا با کاهش شکاف مالیاتی سهم فراریان را در پرداخت مالیات بدون فشار به فعالان اقتصادی افزایش دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار