عصر بازار

تصمیم بانک مرکزی برای قضاوت با هوش مصنوعی در باره چکهای برگشتی

عصر اعتبار- طراح قانون چک در مجلس گفت: با تصمیم اتخاذ شده در بانک مرکزی بنا شد تا بعد از فراهم شدن زیرساختهای نرمفزاری قضاوت در باره چکهای برگشتی در حوزه چکهای الکترونیک از طریق هوش مصنوعی انجام شود.

تصمیم بانک مرکزی برای قضاوت با هوش مصنوعی در باره چکهای برگشتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ابوالفضل ابوترابی گفت: بر اساس تصمیم اتخاذ شده در جلسه بانک مرکزی بنا بر این شد تا کار قضاوت در باره چکهای برگشتی در حوزه چک الکترونیک توسط هوش مصنوعی انجام شود.

    طراح قانون چک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: زیرساختهای قانونی برای استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه وجود دارد و پس از فراهم شدن زیرساختهای نرمفزاری، کار در این حوزه آغاز خواهد شد.

    وی افزود اجرای قانون در باره صدور چکهای برگشتی فرایند پیچیده ای ندارد و صدور احکام در زمانهای مشخص همچون مسدودی حساب، توقیف اموال و صدور حکم جلب در زمانهای مشخص در قانون پیشبینی شده و اجرای آن با استفاده از هوش مصنوعی امکانپذیر است.

    ابوترابی خاطرنشان کرد: در این نشست که رئیس سازمان رتبه بندی ایرانیان نیز در آن حضور داشت بنا شد تا افراد بر اساس اعتابر اجتماعیشان همچون نداشتن پرونده قضایی و... برای صدور چک الکترونیک در 15 رده از رنگ سفید برای بالاترین رتبه تا قرمز پررنگ به عنوان پایینترین رتبه رتبه بندی شوند و زمانی که فردی بخواهد چکی را از فردی قبول کند می تواند رتبه آن فرد را در سیستم مشاهده کند که فرد مورد نظر برای صدور چک چه رتبه ای را از نظر اعتبار اجتماعی برای صدور چک داراست.

    طراح قانون چک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تا کنون 155 هزار چک الکترونیک توسط افراد صادر شده که از این میان 185 فقره از این چکها برگشت خورد است..

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی