عصر بازار

بازار خلاف جهت پیش‌بینی کارشناسان حرکت کرد

ساز مخالف دلار تهران

عصر اعتبار- برخلاف پیش‌بینی برخی از فعالان بازار قیمت دلار در بازار روز دوشنبه کاهشی بود.

ساز مخالف دلار تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در روز‌های ابتدایی هفته و در فضای نیمه تعطیل معاملات ارزی، قیمت برخی ارز‌های شاخص بازار تهران مانند یورو و پوند افزایشی شد که در همین راستا عده‌ای از فعالان کف بازار از احتمال هماهنگی دلار با این ارز‌ها در روز بعد از تعطیلی سخن به میان آوردند که نرخ شاخص ارزی بر مدار این احتمالات پیش نرفت.

     

    بررسی‌های به‌عمل آمده از روند این ارز گویای آن است که از روز‌های ابتدایی آذر ماه تاکنون قیمت دلار از کریدور قیمتی 50 هزار و 100 تا 50 هزار و 400تومان خارج نشده و روند روز گذشته آن نیز چشم‌انداز تداوم این ثبات را پررنگ‌تر می‌کند. هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار عصر روز گذشته با حدود 100 تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ روز شنبه 25 آذر، در رقم 50 هزار و 200 تومان معامله شد.

    گفتنی است که در روز کاهشی بازار دلار، رشد قیمت‌های چشمگیر نرخ سکه طلا نیز جبران شد. در روز‌های پایانی هفته گذشته قیمت هر قطعه سکه طلا با رشد 5 پله‌ای خود در کانال 29 میلیون تومانی به رقم 29 میلیون و 600 هزار تومان رسیده بود که در عصر روز گذشته حدود 350 هزار تومان از این رشد قیمت جبران شد و قیمت سکه به رقم 29 میلیون و 250 هزار تومان رسید.

    کشف یک تخلف سنگین

    روز گذشته پلیس امنیت اقتصادی کشور از کشف یک تخلف ارزی به ارزش حدودی یک میلیارد درهم خبر داد. به گفته سرهنگ مهدی افشاری؛ «در پی اقدامات فنی و اطلاعاتی پیش‌دستانه و شکایت بانکی مبنی بر عدم ایفای تعهد ارزی توسط فردی به هویت «ح.‌ م» که ارز تخصیصی جهت واردات را دریافت و نسبت به رفع تعهدات ارزی عمل نکرده و متواری شده است عوامل این پلیس مبادرت به شناسایی و دستگیری او کردند.» او همچنین در ادامه رقم حدودی دارایی‌های ضبط شده از این متخلف را حدود 46.8 میلیارد تومان اعلام کرد. به عقیده کارشناسان ارز‌های کشف شده ‌باید هرچه سریع‌تر تحت اختیار بانک مرکزی قرار گرفته و به شبکه ارزی کشور بازگردند.

    دلار رشد نمی‌کند

    دیروز دوشنبه 27 آذر ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در بازار روز نخست هفته در رقم 50 هزار و 300 تومان معامله می‌شد در عصر دیروز افت قیمت 100 تومانی را تجربه کرد و در سطح قیمتی 50 هزار و 200 تومانی به فروش رسید. این در حالی است که رشد قیمت‌های چشمگیر یورو و پوند که در روز شنبه صورت گرفته بود به نوعی تعدیل شد. قیمت هر برگ از این اسکناس‌های خارجی در بازار روز گذشته به ترتیب 100 و 250 تومان افت کرد و به سطوح قیمتی 54هزار و 900 تومان برای یورو و 63 هزار و 700 تومان برای پوند رسید. به عقیده کارشناسان افت سطح انتظارات تورمی از جمله مهم‌ترین علل شرایط حال حاضر بازار ارز است. به عقیده این افراد با کاهش سیگنال‌های نگران‌کننده و ریسک‌های سیاسی، شرایط برای شکل‌گیری روند‌های افزایشی جدید نیز در بازار وجود ندارد و در نتیجه شرایط ثبات بر بازار حکم‌فرما می‌شود.

    بازگشت سکه به نیمه نخست کانال 29

    روند قیمت قطعات مختلف سکه طلا در بازار روز دوشنبه کاهشی بود. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی که در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته و همچنین روز نخست هفته جاری در رقم 29 میلیون و 600 هزار تومان معامله می‌شد در عصر دیروز با 350 هزار تومان کاهش به رقم 29 میلیون و 250 هزار تومان رسید. نیم و ربع سکه نیز در بازار دیروز به ترتیب 100 و 50 هزار تومان افت نرخ را تجربه کرده و در ارقام 17 میلیون و 400 هزار تومان و 10 میلیون و 450 هزار تومان معامله شدند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی