عصر بازار

ارزش افزوده بخش ساختمان در شش‌ماهه اول ۱۴۰۲

رشد ۳.۱ درصدی ازرش افزوده بخش ساختمان نسبت به دوره مشابه سال قبل

عصر اعتبار- براساس آمارهای مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی، ارزش افزوده بخش ساختمان (به قیمت ثابت سال ۱۳۹۵) در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ به رقم ۳۱۷.۳ هزار میلیارد ریال بالغ گردید که نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد ۳.۱ درصد همراه بوده است.

رشد ۳.۱ درصدی ازرش افزوده بخش ساختمان نسبت به دوره مشابه سال قبل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، رشد مولفه مورد اشاره در سه ماهه اول و دوم سال 1402 به ترتیب معادل 1.6 و 4.3 درصد بوده است. رشد ارزش‌افزوده بخش ساختمان خصوصی به قیمت‌های ثابت سال 1395 (با سهم 76.1 درصدی از کل ارزش‌افزوده بخش ساختمان) در سه ماهه دوم سال‌جاری موید رشد 12.0 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

    خاطر نشان می‌شود در شش‌ماهه اول سال 1402 رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ساختمان به قیمت‌های ثابت سال 1395 معادل 2.7 درصد بوده است. رشد این مولفه در سه ماهه اول و دوم سال جاری به ترتیب معادل 1.7 و 3.4 درصد رقم خورده است. همچنین رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بخش ساختمان خصوصی به قیمت‌های ثابت سال 1395 در شش ماهه اول سال‌جاری موید رشد معادل 6.6 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

    در ارتباط با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساختمان لازم به توضیح است که براساس آمار اداره آمار اقتصادی این بانک در شش ماهه اول سال 1402 میزان سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید مناطق شهری به قیمت‌های جاری با افزایش 48.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 4300.8 هزار میلیارد ریال رسید. این میزان عملکرد به قیمت‌های ثابت سال 1395 نشان از افزایش 6.0 درصدی سرمایه‌گذاری حقیقی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری نسبت به شش ماهه اول سال 1401 دارد.

     

    بررسی آمار سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید مناطق شهری بر حسب مراحل ساخت حاکی از آن است که در شش ماهه اول سال 1402 این مولفه در تمامی مراحل ساخت با افزایش همراه بوده است به نحوی که در این مدت شاخص مزبور در ساختمان های شروع شده، نیمه تمام و تکمیل شده نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش 65.8، 43.8 و 42.8 درصدی همراه بوده است.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو