عصر بازار

مرکز پژوهش‌ها: افزایش مالیات ارزش افزوده برای همسان سازی حقوق بازنشستگان اقدام مثبتی بود

عصر اعتبار- درنظر گرفتن یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان به دلیل ماهیت پایدار آنکه منجر به افزایش کسری بودجه دولت در سالهای آتی نمیشود، نکته مثبت نسخه اصلاحی لایحه بودجه دولت است.

مرکز پژوهش‌ها: افزایش مالیات ارزش افزوده برای همسان سازی حقوق بازنشستگان اقدام مثبتی بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم،‌ بر اساس مصوبه مجلس در برنامه هفتم و در راستای کمک به معیشت بازنشستگان می بایست حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در طی 3سال برابر با90درصد حقوق و مزایای مشمول کسور شاغل همطراز شود. به علت اختلاف افزایش های حقوق سالانه خارج از ضریب ریالی برای شاغلین نیاز به متناسب سازی به وجود آمده و با توجه به رشد کمتر از تورم حقوق بازنشستگان (به دلیل محدودیت منابع) معیشت بازنشستگان دچار مشکل شده است.

    (البته راهکار اصولی سیاست حمایت از معیشت بازنشستگان میبایست در قالب نظام دنبال شود اما در نبود این نظام مطالبات معیشتی بازنشستگان تشدیدشده است). بااین حال بار مالی این موضوع محدود به برنامه هفتم نیست و به صورت مداوم نیاز به منابع دارد. پس جنس منابع نیز باید از جنس منابع تکرارشونده (پایدار) باشد.
    از منظر منابع و مصارف براساس برآوردها، متناسب سازی در سال اول برای رفع40درصدی شکاف در صندوق کشوری و لشکری به حدود70هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. برآورد میزان درآمد یک واحد درصد مالیات ارزش افزوده در سال1403حدود65 همت است و با در نظر گرفتن حدود7 همت منابع اختصاص یافته در خود لایحه بودجه به این امر اعتبار لازم برای متناسب سازی 40 درصد به صورت پایدار تأمین میگردد.

    منابع همسان سازی از کجا تامین شد؟

    نسخه اولیه لایحه منابع حاصل از این افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که برای همسان سازی تخصیص داده شد، جهت تکمیل و بهره برداری از طرحهای عمرانی اختصاص یافته بود که در نسخه اصلاحی این منابع برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری و خانواده معظم شهدا در نظر گرفته شده است.

    به طور کلی درنظر گرفتن یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان به دلیل ماهیت پایدار آنکه منجر به افزایش کسری بودجه دولت در سالهای آتی نمیشود، نکته مثبت نسخه اصلاحی لایحه بودجه دولت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی