عصر بازار

بانک مرکزی: ۹۴ درصد متقاضیان مسکن قرارداد وام امضا کردند

عصر اعتبار- گزارش ها از بانک مرکزی حاکی است، تا ۲۰ دیماه امسال ۹۴ درصد از متقاضیان واجد شرایط تسهیلات مسکن موفق به انعقاد قرارداد با بانک ها شدند و فقط ۶ درصد در صف هستند.

بانک مرکزی: ۹۴ درصد متقاضیان مسکن قرارداد وام امضا کردند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی نشان می دهد، 94 درصد از متقاضیان واجد شرایط تسهیلات مسکن موفق به انعقاد قرارداد شده اند.


    بانک مرکزی ضمن ارایه اطلاعات تکمیلی، با تاکید براینکه بانکها ملزم به پرداخت تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط هستند، اعلام کرد: علیرغم محدودیت منابع بانکی، حسب آمار اخذ شده از سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی تا تاریخ 20‌‏/10‌‏/1402  از تعداد 1.489.307 متقاضی مؤثر (غیرتکراری)، تعداد 308.674 نفر (حدود 21 درصد) تاکنون به بانک‌های عامل جهت اخذ تسهیلات موصوف مراجعه ننموده‌اند. از تعداد 1.180.633 نفر متقاضی که جهت اخذ تسهیلات مزبور به بانک‌های عامل مراجعه نموده‌اند، تعداد 500.797 نفر (در حدود 42 درصد) بنا به دلایل درج شده در سامانه مذکور از جمله نداشتن مدارک موردنیاز، نداشتن وثایق قابل‌قبول، وجود معارض در زمین ملکی، نداشتن پروانه ساختمانی، عدم امکان تأمین سهم آورده متقاضی و....، فاقد شرایط لازم جهت اخذ تسهیلات موصوف می‌باشند.

    طبق این گزارش، در راستای اجرای ماده (4) قانون جهش تولید مسکن به شرح ذیل نشان از اهتمام شبکه بانکی به انجام تکالیف و موفقیت در انجام آنها است:

    1. پس از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ 30‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏/6‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏/1400، سقف فردی و سهمیه بانکی تسهیلات موضوع قانون مزبور برای سال‌های اول، دوم و سوم اجرای قانون، به ترتیب به مبالغ کلی 3.600، 4.580 و 6.059  هزار میلیارد ریال و دستورالعمل اجرایی مربوطه به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

    2. حسب مصوبات شورای پول و اعتبار مورخ 19‌‌‌‌‏/2‌‌‌‌‏/1402، سقف فردی تسهیلات پروژه‌های حمایتی مسکن موضوع ماده قانونی یادشده در تمامی شهرهای کشور به صورت یکسان، معادل 5.500 میلیون ریال تعیین و به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ابلاغ شد. ضمناً در راستای حمایت بیشتر از متقاضیان تسهیلات مزبور سقف یادشده به پروژه‌های نیمه‌تمام حمایتی مسکن که زمین آن توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین و به متقاضی عرضه شده و تاریخ انعقاد قرارداد مشارکت مدنی آنها قبل از ابلاغیه مربوط به افزایش سقف موصوف بوده و به پروژه‌های خود مالک با پیشرفت 65 درصد و بالاتر که تا پایان سال 1402 تکمیل و به فروش اقساطی می‌رسند با معرفی وزارت راه و شهرسازی، تعمیم یافت.

    3. شورای پول و اعتبار، در جلسه مورخ 09‌‌‌‌‌‌‌‌‏/08‌‌‌‌‌‌‌‌‏/1402 به‌منظور حمایت از طرح نهضت ملی مسکن و با هدف تقویت رشد و افزایش ساخت مسکن، در راستای کاهش مبلغ اقساط تسهیلات مزبور برای متقاضیان مشمول نرخ سود تسهیلات پروه‌های حمایتی مسکن موضوع ماده (4) قانون جهش تولید مسکن برای 500 هزار واحد مسکونی که زمین آن توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین و به متقاضیان فاقد مسکن عرضه می‌شود را 18 درصد تعیین نمود.

    4. با عنایت به تبصره (2) ذیل ماده (4) قانون جهش تولید مسکن مبنی بر اعطای تسهیلات موضوع این ماده به طرح‌های معرفی شده توسط وزارت راه و شهرسازی، بدیهی است تعهد شبکه بانکی در قبال متقاضیانی می‌باشد که واجد شرایط اخذ تسهیلات مزبور بوده و توسط سامانه وزارت راه و شهرسازی، به بانک عامل معرفی شده باشند. در این راستا و در صورت معرفی متقاضی از طریق سامانه، بانک‌های عامل موظف‌اند نسبت به اعطای تسهیلات مزبور در چارچوب منابع و مصارف بانک اقدام ‌نمایند.

    5. علیرغم محدودیت منابع بانکی، حسب آمار اخذ شده از سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی تا تاریخ 20‌‏/10‌‏/1402  از تعداد 1.489.307 متقاضی مؤثر (غیرتکراری)، تعداد 308.674 نفر (حدود 21 درصد) تاکنون به بانک‌های عامل جهت اخذ تسهیلات موصوف مراجعه ننموده‌اند. از تعداد 1.180.633 نفر متقاضی که جهت اخذ تسهیلات مزبور به بانک‌های عامل مراجعه نموده‌اند، تعداد 500.797 نفر (در حدود 42 درصد) بنا به دلایل درج شده در سامانه مذکور از جمله نداشتن مدارک موردنیاز، نداشتن وثایق قابل‌قبول، وجود معارض در زمین ملکی، نداشتن پروانه ساختمانی، عدم امکان تأمین سهم آورده متقاضی و....، فاقد شرایط لازم جهت اخذ تسهیلات موصوف می‌باشند.

    براین اساس، حسب آمار اعلامی در سامانه مربوطه وزارت راه و شهرسازی، از تعداد 679.836 نفر واجدین شرایط اخذ تسهیلات مذکور، تعداد 640.337 نفر (در حدود 94 درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد به مبلغ 8‌‌‌‌‌‏/203 هزار میلیارد تومان شده‌اند.‌‏

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو