عصر بازار

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه ۱۱.۴ درصد شد

عصر اعتبار- معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار گفت: نرخ بیکاری در میان دانش آموختگان دانشگاهی در ۲ سال اخیر از ۱۳.۸ درصد به ۱۱.۴ درصد رسیده است و بر این اساس اختلاف در بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی و کل بیکاران به ۳.۵ درصد رسیده است.

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه ۱۱.۴ درصد شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بازارها اشباع شده و رشته‌های تحصیلی که شغلی برای آنها در کشور وجود ندارد به کابوس شبانه‌روزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تبدیل شده است.

    گزارش های سازمان فنی و حرفه ای حکایت از این دارد که 40 درصد از مراجعه کنندگان برای کسب مهارت را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند. متأسفانه آموزش های عالی به قدری کفایت نمی کند که فرد بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی بتواند مشغول بازار شود. در کنار هزاران دلیل برای پیدا نکردن شغل فارغ التحصیلان,عدم مهارت کافی مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود.

    محمود کریمی بیرانوند, معاون وزیر کار با اشاره به اینکه ایجاد سالانه یک میلیون شغل مسئله بیکاری را در کشور ریشه کن نمی کند گفت: ایجاد سالیانه یک میلیون شغل حتی اگر به صورت مکرر هم انجام شود بدون شک مسئله بیکاری را در کشور ریشه کن نخواهد کرد. طبق آمار مرکز آمار ایران هم اکنون حدود 2 میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد که 41.5 درصد این تعداد جمعیت بیکار فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.

    مطابق آخرین گزارش مرکز آمار در پاییز 1402، به میزان 41.5 درصد جمعیت 15ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز 1401) 0.5 درصد افزایش یافته است.

    بررسی نرخ بیکاری جمعیت 15ساله و بیشتر فارغ التحصیلان آموزش عالی، نشان می دهد 11.4درصد از جمعیت فعال فارغ التحصیل آموزش عالی بیکار بوده اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان ودر نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از کاهش 1.1 درصدی در پاییز 1402 نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

    در پاییز 1402 سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران 42.8درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل0.4درصد افزایش داشته است.

    در پاییز1402 سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان 27.5درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 1.1درصد افزایش یافته است.

    *تاکید بر اشتغال فارغ التحصیلان

    ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور درچند روز اخیر در جلسه شورای عالی اشتغال از دبیرخانه شورای عالی اشتغال خواست تا درباره حل مسأله اشتغال فارغ‌التحصیلان راهکارهای مناسب و مؤثر را تدوین نماید.

    محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار درباره  آخرین وضعیت بازار کار گفت:  فضای کسب و کار در دولت سیزدهم مسیر رو به رشد داشته است به طوری که از تابستان 1400تا 9ماهه امسال آمارها نشان می هد بازار کار در استان ها روبه رشد بوده است.

    وی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی نیز با نیم درصد افزایش به 41.5 درصد رسید و جمعیت شاغل و جمعیت فعال نیز افزایش یافت.

    معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: میزان ورودی به بازار کار در این دولت در پاییز امسال 612 هزار نفر ثبت شده است، این رقم از تابستان سال 1400تا پاییز امسال روند مثبت و صعودی داشته است و به صورت پلکانی افزایش یافته است.

    کریمی بیرانوند اظهار کرد: همچنین خالص اشتغال هر فصل در کشور از تابستان 1400تا 9ماهه امسال روند صعودی و مثبت داشت به طوری که در سه فصل اول امسال براساس گزارش مرکز آمار، خالص اشتغال بیش از 700هزار نفر بود.

    وی گفت: اکنون 8.1درصد از جمعیت شاغل کشور اشتغال ناقص دارند به این معنا که این افراد کمتر از 44ساعت در هفته کار دارند که البته تلاش می شود تا پایان دولت سیزدهم، این وضعیت بهبود یابد.

    معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: نرخ بیکاری در میان دانش آموختگان دانشگاهی نیز در 2سال اخیر از 13.8 درصد به 11.4درصد رسیده است و بر این اساس اختلاف در بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی و کل بیکاران به 3.5 درصد رسیده است.

    کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه دولت توجه خاص به اشتغال بانوان دارد، اظهار کرد: افزایش 500هزار نفری جمعیت فعال بانوان، افزایش 600هزار نفری جمعیت شاغل بانوان و کاهش 50هزار نفر جمعیت بیکار زنان از دستاوردهای این دولت است.

    وی گفت: نرخ بیکاری زنان در این دولت از 15.7درصد به 14.2 درصد و نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی این قشر نیز از 22.6 درصد به 19.4 درصد رسیده است و نیمی از بانوان فارغ التحصیل دانشگاهی کشور شاغل هستند.

    معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: این دستاوردها در نتیجه اهتمام دولت برای بهبود فضای کسب و کار به دست آمده است و نشان از پاسخگو بودن مسوولان در این دولت در زمینه اشتغال دارد.

    وی گفت: نظارت های جدی در طرح های اشتغالزایی و احیای 6هزار و 500واحد تولیدی راکد و بازگشت به فعالیت آنان هم در این باره موثر بوده است. دولت در ایجاد اشتغال از کمیت عبور کرده و اکنون هدف ما ارتقای کیفیت در این زمینه است.

    وی با تاکید بر نقش کسب و کارهای خرد در رونق اشتغال، گفت: 80درصد از بار اشتغال بر دوش مشاغل خرد است از این رو باید در پرداخت تسهیلات به این مشاغل توجه ویژه شود زیرا این کسب و کارها نقش ارزنده در ارتقای وضعیت اشتغال در کشور دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو