عصر بازار

رشد اقتصادی با حضور بخش خصوصی محقق می شود

عصر اعتبار- یک کارشناس ارشد حوزه انرژی به بیان توضیحاتی درباره اهمیت انحصار زدایی از توسعه میادین نفت و گاز که در برنامه هفتم توسعه پرداخت وگفت: بخش خصوصی باید در توسعه صنعت نفت حضور داشته باشد.

رشد اقتصادی با حضور بخش خصوصی محقق می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، سعید میرترابی، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد حوزه انرژی درباره ماده 15 برنامه هفتم توسعه برای ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز گفت: واقعیت این است که ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز که در برنامه هفتم مصوب شده در بعد کلان رویکرد مثبتی است.

    وی در ادامه بیان کرد: تاکنون فقط دولت در این حوزه فعال بوده و انحصار موجود در این بخش عواقب زیادی مثل ناترازی انرژی را برای ما در پی داشته است.

    میرترابی بیان کرد: البته واقعیت است که بخش خصوصی در ایران به دلیل اینکه دهه‌ها از فعالیت و حضور در حوزه نفت و گاز دور بوده است و بخش بالادستی نفت و گاز به طور کامل و پایین دستی به صورت میانگین در دست دولت بوده است بخش خصوصی از تجربه کافی برای حضور در توسعه میادین نفت و گاز برخوردار نیست.

    این استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به اینکه بخش نفت ما شرایط تحریمی دارد و محدودیت‌های خاص و شفافیت کمی در این حوزه وجود دارد، بخش خصوصی به طور معمول نتواند در این بخش ورود کند و در گام‌های ابتدایی بیشتر زمینه ورود بخش غیر دولتی و خصولتی در این حوزه فراهم می‌شود.

    وی بیان کرد: بخش خصولتی تجربه حضور در حوزه نفت و گاز و توسعه میادین داشته‌اند. این مصوبه راهی است که بخش خصوصی در این حوزه به مرور وارد شود. وی افزود: شکستن انحصار در صنعت نفت و گاز ایران دارای پتانسیل بازگشایی طیف وسیعی از مزایا از جمله پیشرفت‌های فناوری، سرمایه‌گذاری‌های خارجی، ایجاد شغل، رشد اقتصادی و افزایش پایداری زیست‌محیطی است.

    این استاد دانشگاه ادامه داد: بر اساس ماده 15 برنامه هفتم می‌توان بخشی از مشکلات مالی در حوزه نفت و گاز را حل کرد ولی بخش مدیریتی قطعاً در برابر این بند مقاومت خواهند کرد.

    این کارشناس انرژی بیان کرد: در کلیت موضوع و با توجه به محدودیت‌های منابع قطعاً حضور بخش خصوصی فتح باب خوبی است.

    میرترابی توضیح داد: شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز می‌تواند یک صنعت نفت و گاز رقابتی‌تر و پویاتر ایجاد کند که فرصت‌های شغلی قابل توجهی را با خود به همراه دارد. مشارکت بخش خصوصی می‌تواند منجر به ایجاد شغل در بخش‌های مختلف از جمله اکتشاف، حفاری، مهندسی، لجستیک و خدمات پشتیبانی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو