عصر بازار

منابع حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی در سال ۱۴۰۳ تعیین شد

عصر اعتبار- دولت سال آینده یک درصد از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گازی طبیعی و ۵ درصد از سود شرکت‌های تابعه وزارتخانه‌های نفت و نیرو را ماهانه به حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی واریز می‌کند.

منابع حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی در سال ۱۴۰۳ تعیین شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، در جلسه صحن علنی و نوبت سوم یکشنبه شب مجلس شورای اسلامی، ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره بخش درآمدی لایحه بودجه 1403 در دستور کار قرار گرفت و بندهای الحاقی (3) و (4) تبصره (4) این لایحه به تصویب نمایندگان رسید.

    در بند الحاقی(3) تبصره (4) که به تصویب رسید، وزارت نفت مکلف است سهمیه اعتباری نفت و گاز به کلیه وسایل نقلیه برون شهری را بر اساس میزان پیمایش هر وسیله نقلیه در دوره زمانی مشخص محاسبه و تعیین کند.

    همچنین وزارت راه و شهرسازی و فرماندهی نیروی انتظامی مکلفند حسب مورد تمام تجهیزات مورد نیاز برای اجرای حکم این بند را فراهم کنند.

    بر اساس بخش درآمدی بند الحاقی 4 تبصره 4 لایحه بودجه؛

    1- دولت مکلف است یک درصد از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گازی طبیعی و مایعات گازی شرکت‌های تابعه وزارت نفت را به صورت ماهانه به «حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی» واریز نماید. همچنین وزارت نفت مکلف است نسبت به پرداخت عوارض معادل 5 هزار ریال به ازای هر مترمکعب گاز مشعل از محل منابع داخلی شرکت‌های تابعه ذی‌ربط خود به حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی به صورت ماهانه اقدام نماید.

    2- به منظور شکل گیری بازار بهینه سازی مصرف انرژی، دولت مکلف است مطابق سازوکار مندرج در ماده (46) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت نسبت به صدور گواهی صرفه‌جویی انرژی، با اولویت گواهی‌های مربوط به صرفه‌جویی مردم و همچنین طرح(پروژه) ‌های بهینه‌سازی انرژی به شرح زیر اقدام نماید:

    2-1 - از طریق وزارت کشور (با همکاری شهرداری‌های کشور) تا سقف 50 هزار میلیارد ریال در قالب ارتقاء و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری

    2-2- از طریق وزارت نیرو تا سقف 40 هزار میلیارد ریال در طرح‌های تولید برق تجدیدپذیر و همچنین طرح‌های تعویض کولرهای آبی و گازی فرسوده با کولرهای کم‌مصرف

    2-3- از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت تا سقف 30 هزار میلیارد ریال در طرح‌های اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزینی با خودروهای کم‌مصرف، هیبریدی و برقی

    2-4- از طریق وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت کشور تا سقف 50 میلیارد ریال در طرح‌های نوسازی ناوگان فرسوده برون شهری

    2-5- از طریق وزارت نفت تا سقف 40 هزار میلیارد ریال در طرح‌های جایگزینی و نصب بخاری کم مصرف و بهسازی سامانه(سیستم) گرمایشی در موتورخانه‌های موجود. (با اولویت مدارس و مراکز نیروهای مسلح)

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی