عصر بازار

چرا روسیه در حال انباشت ذخایر طلای بیشتر است؟

عصر اعتبار- روسیه ذخایر طلای خود را پس از جنگ با اوکراین افزایش داد.

چرا روسیه در حال انباشت ذخایر طلای بیشتر است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، پس از اینکه بانک مرکزی روسیه با افزایش قیمت فلز زرد، فلزات گرانبهای بیشتری را خریداری کرد، با وجود تحریم ها، ذخایر طلای روسیه به رکورد جدیدی افزایش یافت.

    روزنامه روسی "وزگلیاد" به نقل از نویسنده اولگا سامووالووا نوشت: ذخایر بین المللی روسیه در اول ژانویه از 592.4 میلیارد دلار در اول دسامبر به 598.6 میلیارد دلار افزایش یافت و بالاترین سطح خود را از مارس 2022 به ثبت رساند.

    بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، ذخایر طلای روسیه در پایان سال گذشته به رکورد جدیدی رسید، زیرا ارزش آن به 155.9 میلیارد دلار و به 2350 تن فلز گرانبها افزایش یافت.

    به گفته نیکلای دودچنکو، تحلیلگر گروه مالی فاینام، که افزود: «از سال 2000 تا 2009، هیچ رشدی در ذخایر طلا ثبت نشده است، روسیه به طور مداوم طلا خریداری نکرده است تا ذخایر خود را دوباره پر کند.

    میزان ذخایر در سطح 390 و 400 تن بود، اما ارزش ذخایر دلاری در این مدت بیش از 200 درصد به دلیل افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی کالا افزایش یافت.

    از سال 2008، روسیه شروع به انباشت ذخایر قابل توجه طلا کرده است و دادچنکو اظهار داشت که این ذخایر از ژوئیه 2022 به سطح بالایی رسیده است.
    اما از نظر دلاری، ارزش ذخایر بین ژوئیه 2022 تا ژانویه 2024 بیش از 15 درصد افزایش یافته است.

    به نوبه خود، الکساندر باختین، استراتژیست سرمایه گذاری توضیح داد که از سال 2014، سهم طلا در ذخایر روسیه دو برابر شده و تا پایان سال 2023 به 26 درصد رسیده است. در سال 2021، درصد ذخایر طلا در 18 درصد کل ذخایر باقی مانده است.

    به گفته باختین، با شروع جنگ بین روسیه و اوکراین در فوریه 2022، طلا به یکی از گزینه‌های تنظیم کننده به عنوان یک دارایی محافظ در شرایط محدودیت‌های تجارت خارجی و بی ثباتی ژئوپلیتیک تبدیل شد.

    در پایان سال 2022، وزارت دارایی روسیه قانون مربوط به سهم بالقوه طلا در ذخایر را تغییر داد و طبق توصیه‌های صندوق بین المللی پول، طلا در ذخایر روسیه نباید بیش از 20 درصد باشد. اما با از دست دادن نفوذ این نهاد بین المللی بر مقامات مالی روسیه، مسکو حداکثر سهم طلا در ذخایر را به 40 درصد افزایش داد.

    دودچنکو گفت: «بانک روسیه هنگام انباشت ذخایر طلا، از اصل کسب درآمد‌های مازاد در مقایسه با ذخایر ارزی تبعیت نمی‌کند.» ذخایر طلا یک ذخیره استراتژیک است که می‌تواند در صورت بروز یک موقعیت فورس ماژور مورد استفاده قرار گیرد. به این دلیل، افزایش قابل توجهی در تقاضا برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهانی وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی