عصر بازار

سختگیری بی مورد برای تعداد ضامن وام ازدواج ممنوع است

عصر اعتبار- به گفته مسئولان، طبق نص صریح قانون، بانک‌ها نباید بیشتر از یک ضامن برای وام ازدواج درخواست کنند و متقاضیان می‌توانند تخلفات در این حوزه را گزارش دهند.

سختگیری بی مورد برای تعداد ضامن وام ازدواج ممنوع است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ در سامانه برای وام ازدواج ثبت نام و زمانی که به بانک مراجعه کردم برخلاف تاکیدات چندباره مسئولان، اما اعلام شد حتما باید دو ضامن که یکی هم کارمند رسمی باشد معرفی کنم.

    زمانی که برای طی کردن فرآیند اداری دریافت وام ازدواج به شعبه بانک مراجعه کردم اعلام شد ضامن بازنشسته بالای 65 سال قبول ندارند و حتما باید دو ضامن به بانک بیاورم.

    این دو پیام از  سوی مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان است که در خصوص سختگیری برخی شعب بانک‌ها در رابطه با دریافت ضامن در بحث تسهیلات وام ازدواج مطرح شده است؛ تسهیلات تکلیفی وام ازدواجی که همواره از سوی مسئولان برای سهلگیری در امور آن تاکید شده است. به طور مثال در نامه 5 بندی رئیس‌جمهوری در مراسم گرامیداشت هفته ملی ازدواج خطاب به محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در بند سوم این نامه آمده بود که شعب بانک‌ها فراتر از دستورالعمل‌ها در اخذ تضمین‌ها سخت‌گیری نکنند.

    همچنین صحابی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی  در این رابطه می‌گوید: طبق نص صریح قانون بانک‌ها نباید بیشتر از یک ضامن برای وام ازدواج درخواست کنند و بانک مرکزی در این خصوص نظارت جدی و لازم را داشته و حتی با رؤسای شعبی که در این زمینه سخت گیری می‌کردند برخورد شد و برکنار شدند.

    در ادامه هم باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور رفت و او گفت: در خصوص تسهیلات قرض‌الحسنه باید گفت قرض‌الحسنه بر اساس منابعی است که مردم به عنوان سپرده قرض‌الحسنه در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهند؛ بنابراین منابع یکی از موارد محدود کننده اعطای برخی تسهیلات است. بر این اساس هر زمان که منابع وجود داشته باشد بانک‌ها موظف هستند تحت نظارت بانک مرکزی تمامی وجوه را به متقاضیان تحت شرایطی پرداخت کنند. موارد پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بحث تسهیلات ازدواج، فرزندآوری، ودیعه مسکن و... بازمی‌گردد.

    این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا بانک‌های خصوصی در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه سختگیری می‌کنند، اظهار کرد: در اعطای تسهیلات مجاز باید گفت این قرض‌الحسنه‌ها همانطور که اشاره شد از منابع سپرده مردم هستند؛ بر این اساس بانک‌ها باید اطمینان از بازگشت قرض‌الحسنه‌ها در سررسید را مشخص داشته باشند که برای این مورد هم بحث اعتبارسنجی و ضامن مطرح می‌شود.

    جمشیدی با بیان اینکه بازپرداخت قرض‌الحسنه‌ها با وجود ضامن تضمین می‌شود، گفت: بانک مرکزی به شکل رسمی و در دستورالعمل خود اعلام کرده که بانک‌ها موظف هستند برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یک ضامن را قبول کنند، اما گاهی ممکن است متقاضیان فردی را به عنوان ضامن معرفی کنند که بر اساس ارزشیابی بانک، فرد صلاحیت کافی برای ضامن شدن را نداشته باشد بر این اساس بانک اعلام می‌کند که فرد ضامن دیگری را هم معرفی کند.

    او افزود: این که بانک مطرح می‌کند دو ضامن برای تسهیلات قرض‌الحسنه نیاز است موارد استثنایی است که توجیهاتی مانند این دارد که گاهی ضامن اول که فرد معرفی می‌کند توان بازپرداخت ضعیفی دارد که در اینجا ممکن است بانک‌ها برخلاف مصوبه بانک مرکزی اعلام کنند که متقاضی یک نفر دیگر را هم معرفی کند تا دو نفر ضامن شوند.

    پیش از این هم نادعلی مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی در واکنش به این نکته که باشگاه خبرنگاران جوان به شکل میدانی به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ازدواج مراجعه کرده، اما برخی شعب داشتن یک ضامن را قبول ندارند، بیان کرده بود: یک سامانه 2706 وجود دارد که اگر موردی بود افراد می‌توانند به آن اعلام کنند و یک سامانه ثبت شکایت دیگر هم وجود دارد که افراد می‌توانند موارد را در این قسمت بیان کنند که خوشحال می‌شویم اطلاعات در این قسمت وارد شود؛ یقین داشته باشید که با متخلفان در این بخش برخورد می‌کنیم و این اختیار وجود دارد که با رئیس شعب برخورد جدی داشته باشیم البته که بانک مرکزی نظارت‌های خود را هم انجام می‌دهد.

    در نهایت هم جمشیدی در خصوص تخلفات و سختگیری بانک‌ها در حوزه ضامن قرض‌الحسنه وام ازدواج به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افراد می‌توانند تخلفات را به اداره بازرسی همان بانک اعلام کنند و اگر پاسخ دریافت نشد مدیریت نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی پاسخگوی شکایت متقاضیان است.

    گفتنی است که بنابر آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی تکلیف و سهمیه امسال برای پرداخت وام ازدواج 144 هزار میلیارد تومان است که از ابتدای فروردین تا 20 دی بالغ بر 134 هزار میلیارد تومان از سهمیه توسط شبکه بانکی به 658 هزار متقاضی پرداخت شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو