عصر بازار

رئیس اتاق ایران و چین:

بازار ارز در بحران‌های منطقه‌ای اخیر مدیریت شد

جذابیت دلار برای سرمایه‌گذاری ازبین رفته است

عصر اعتبار- عضو اتاق ایران و چین گفت: بانک مرکزی به خوبی ثابت کرد کنترل بازار به معنای ارزپاشی نیست و می‌توان با مدیریت صحیح از پس کار بر آمد.

بازار ارز در بحران‌های منطقه‌ای اخیر مدیریت شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با مثبت ارزیابی کردن روند ثبات بازار ارز از ابتدای سالجاری و لزوم تداوم این وضعیت گفت: ثبات قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون در حالی ادامه دارد که برخی کارشناسان پیش بینی می‌کردند قیمت دلار در این بازه زمانی تا 120 هزار تومان هم افزایش خواهد یافت اما در دامنه 50 هزار تومان و در محدوده اندکی در نوسان است. نکته جالب‌ آنکه این پیش بینی در زمانی مطرح شد که درگیری‌های منطقه ای اعم از جنگ غزه و یمن و پاکستان و ... هنوز رخ نداده بود و دلیل خاصی برای افزایش قیمت دلار وجود نداشت. در واقع جنگ در غزه هم به تنهایی این پتانسیل را داشت که قیمت ارز را تا 30 درصد بالا ببرد که خوشبختانه اینگونه نشد و بازار در بحران‌های اخیر تحت کنترل در آمد.

    بانک مرکزی هوشمندانه از پول‌پاشی خودداری کرد

    وی افزود: امسال در یک بازه زمانی 10-9 ماهه به جز چند روز یا چند هفته محدود، شاهد ثبات نسبی قیمت دلار و نو سان اندک در بازار بودیم که باعث برآورده شدن انتظارات نیز شده است. هر چند برخی افراد ذینفع در بازار ارز با توجه به درگیری و اختلاف نظرهای داخلی و خارجی به دنبال این هستند تا قیمت دلار مدام در نوسان باشد، اما حتی درگیری در غزه، جنگ اوکراین و قیمت نفت هم بر خلاف خواسته آنها باعث افزایش قیمت دلار نشد. بی تردید متولیان امر توانستند بازار ارز را کنترل کنند و نمره قبولی بگیرند.

    حریری اظهار داشت: در این مدت با منابع ارزی که دولت و بانک مرکزی در اختیار داشت، می‌توانست با ارزپاشی در ماه‌های آخر تابستان حتی قیمت دلار را تا 41 تا 42 هزار تومان کاهش دهد، اما هوشیارانه عمل کرد و فقط جلوی نوسان را گرفت. البته اگر ارز در آن زمان هم 40 تومان بود باز هم به طور طبیعی به کانال 50 تومان افزایش پیدا کرده بود. پس اگر بانک مرکزی توانست این وضعیت را کنترل کند، یعنی دست آن در بازار ارز بسته نیست. در واقع بانک مرکزی نشان داد کنترل بازار ارزبه معنای پول پاشی نیست و می‌توان با مدیریت خوب و منطقی از پس کار بر آمد. فقط امیدوارم بانک مرکزی تحت حمایت بیشتر قرار گیرد تا بتواند این شرایط را تداوم بخشد.

    سودجویان به‌دنبال ایجاد هیجانات ارزی هستند

    رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه موج کاذب و هیجانی بازار ارز فروکش کرده، گفت: همین که مردم عادی شاهد هستند در یک بازه زمانی 9 ماهه از ابتدای سال قیمت دلار ثابت بوده و اگر سرمایه خود را به دلار تبدیل کرده بودند، سود چندانی نداشتند؛ یک اتفاق مثبت و مطلوب است. بدین ترتیب مردم هم به جای سرمایه گذاری در بازار ارز به بخش‌های مطمئن و سودده دیگری برای سرمایه گذاری معطوف شدند که اگر این روند ادامه داشته باشد پیام خوبی برای همه است تا سرمایه خود را به جاهای کم ریسک تری ببرند.

    این فعال اقتصادی ادامه داد: خوشبختانه با تداوم این شرایط، بازار بورس ما هم به خوبی متعادل شد و دیگر از حالت قمارخانه و پکیج فروشی خارج شده و هم اکنون عده‌ای از افراد حرفه‌ای بازار سرمایه در بورس مانده اند و سود معقول می‌برند. بی تردید مردم عادی قرار نیست با پول خود هر روز از یک بازار به یک بازار دیگر بروند، چون همین تراکنش‌های پر تعداد، اما کم حجم می‌تواند هر بازاری را به هم بریزد. اتفاقا هدف اصلی افراد سودجو در بازار‌های مختلف همین است و آن‌ها با به راه انداختن موج و هیجانات کاذب سعی دارند سرمایه مردم را هدایت کنند تا در نهایت بازار را به هم بریزند.

    ولع مردم برای خرید دلار پایان یافت

    وی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی در حالی توانست به درستی هیجانات بازار را در این شرایط کنترل کند که هم اکنون مردم طمع و ولع خریدن دلار و حتی هجوم احساسی و ناآگاهانه به بازار‌های دیگر از جمله بورس، خودرو و حتی مسکن را ندارند؛ چون دیدند که بازار سفته بازی دیگر سودی ندارد و برایشان نمی‌ارزد. این شرایط نیز به دلیل ثبات نرخ ارز در میان مدت به عنوان عامل و لنگر اصلی بازار بوجود آمد، چراکه وقتی قیمت دلار در محدوده مشخصی باشد و افزایش زیادی نداشته باشد، اتفاق خاصی هم در دیگر بازار‌ها رخ نخواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی