عصر بازار

اقدامات بانک مرکزی در کاهش نرخ ارز

عصر اعتبار- یک اقتصاددان گفت: افزایش نرخ ارز دلیل اقتصادی نداشت و صرفا دلایل سیاسی داشت که از ابتدای هفته شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار هستیم.

اقدامات بانک مرکزی در کاهش نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان درباره ریزش قیمت دلار اظهار داشت: با اتفاقات سیاسی طی چند ماه گذشته شاهد افزایش قیمت دلار بوده‌ایم؛ اما باید بدانیم که نوسانات نرخ ارز دلیل اقتصادی نداشت و صرفا به علت مسائل سیاسی رخ داده بود.

    وی افزود: طوفان الاقصی و موضوع کشته شدن سرباز‌های آمریکایی باعث به هم ریختگی وضعیت خاورمیانه شد و تعدادی از کشور‌های غربی نیز تلاش کردند پای ایران را به جنگ‌های خاورمیانه باز کنند تا بازار غیررسمی ارز ملتهب شود.

    بغزیان با تاکید بر اینکه همزمان با رخداد‌های سیاسی دلالان و سفته بازان با فضاسازی‌هایی قصد بر هم زدن بازار ارز را داشتند، گفت: تعدادی از افراد با قاچاق کالا و ارز، فرار مالیاتی، خروج سرمایه و سوداگری بازار ارز را ملتهب کردند که هم اکنون با کاهش تنش‌های سیاسی نرخ دلار کاهشی شده و به کانال 55 هزار تومان رسیده است.

    وی افزود: امیدواریم با کاهش تنش‌های سیاسی نرخ ارز به روند کاهشی خود ادامه دهد و باید بدانیم نرخ ارز در مدت اخیر فقط از مسائل سیاسی تاثیر گرفته و دلیل دیگری برای افزایش این نرخ وجود نداشته؛ چون تحریم‌های ظالمانه علیه ایران افزایش پیدا نکرده و همچنین طبق آمار‌های درآمد‌های نفتی ایران نیز بیشتر شده است.

    این اقتصاددان با بیان اینکه با تنش‌های سیاسی منطقه تعدادی از سودجویان آماده بودن تا نرخ دلار را لحظه‌ای کنند، تاکید کرد: با کاهش تنش‌های سیاسی و اقدامات هوشمندانه بانک مرکزی شاهد کاهش نرخ ارز به حدود 55 هزار تومان هستیم، همچنین اقدام خوب دیگر بانک مرکزی این است که نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران را با افزایش دلار در بازار غیر رسمی بالا نبرد.

    بغزیان در پایان اظهار داشت: خوشبختانه بانک مرکزی وارد بازی ذی‌نفعان نشد و نرخ مرکز مبادله ایران را به شدت بالا نبرد و با نرخ‌های قبلی نیاز واردات را تامین کرد برای همین بعد از مدتی با کاهش تنش‌های سیاسی و کم رنگ شدن اقدامات سفته‌بازانه نرخ دلار ریزشی شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو