عصر بازار

احتمال مداخله ارزی ۳۶ میلیارد دلاری ژاپن برای حفظ ارزش ین

عصر اعتبار- داده‌های بانک مرکزی ژاپن نشان می‌دهد که مقام‌های این کشور برای حفظ ارزش «ین» پول ملی این کشور برابر دلار آمریکا که روز گذشته به کمترین میزان در ۳۴ سال گذشته رسیده بود، ۵.۵ تریلیون ین (۳۵.۰۶ میلیارد دلار) هزینه کرده‌ است.

احتمال مداخله ارزی ۳۶ میلیارد دلاری ژاپن برای حفظ ارزش ین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، پیش‌بینی بانک مرکزی ژاپن برای شرایط بازار فردایی ارز (چهارشنبه) حاکی از مداخله خالص 7.56 تریلیون ینی بود، در حالی که تخمین کارگزاران بازار پول این است که بدون مداخله ارزی، این میزان 2.05 تا 2.30 میلیارد ین به ثبت می‌رسید.

    تسویه حساب‌های معاملات بازار ارز 2 روز زمان می‌برد، بنابراین اگر مداخله در مقیاس بزرگ صورت گرفته باشد، انتظار می‌رود نشانه‌های آن در روز چهارشنبه در بازارهای پولی ظاهر شود.

    داده‌ها نشان می‌دهد مداخله روز دوشنبه به لحاظ ارزش نزدیک به رکورد 5.62 تریلیون ین است که در 21 اکتبر 2022 (29 مهر 1401) هزینه شد.

    ارزش ین صبح روز دوشنبه به 160 ین برای در مقابل هر دلار آمریکا رسید که این میزان از سال 1990 میلادی پایین‌ترین ارزش برای واحد پولی ژاپن محسوب می‌شود.

    تنها یک ساعت بعد از آنکه در روز دوشنبه ارزش ین برابر دلار سقوط کرد، هر دلار با 155 ین معاوضه شد که نشانگرد مداخله ارزی بانک مرکزی ژاپن بود.

    پس از اینکه بانک مرکزی ژاپن روز جمعه سیاست پولی و نرخ بهره را تغییر نداد، فروش ین به علت کاهش ارزش در میان معامله‌گران به شدت افزایش یافت.

    پورسعید خلیلی