عصر بازار

تثبیت در پیش‌بینی پذیری اقتصاد چه نقشی دارد؟

عصر اعتبار- یک فعال اقتصادی بیان کرد: با اجرای سیاست تثبیت پیش‌بینی پذیری اقتصاد افزایش پیدا می‌کند و رقابت سالم نیز شکل می‌گیرد.

تثبیت در پیش‌بینی پذیری اقتصاد چه نقشی دارد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از حسین معروف؛ فعال اقتصادی در رابطه با ضرورت اجرای سیاست تثبیت گفت: اثر نوسانات نرخ ارز بر سطح عمومی قیمت‌ها غیر قابل انکار است، چون بخشی از اقتصاد ایران واردات محور و بر پایه مبادلات ارزی است؛ بنابراین زمانی که نوسانات نرخ ارز شدید شود پیش‌بینی پذیری بازار ارز نیز سخت‌تر خواهد شد.
    وی افزود: فدرال رزرو و بانک‌های مرکزی کشور‌های غربی مهار تورم و افزایش سطح اشتغال را هدف‌های خود قرار دادند به طوری که اگر تورم از عدد مشخصی بالاتر برود بانک‌های مرکزی برای کنترل تورم تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند. در این میان در فدرال رزرو افزایش بدهی یکی از ابزار‌هایی است که به کمک آن می‌توان متغیر‌های اقتصادی را ثابت نگه داشت.
    این فعال اقتصادی بیان کرد: دو مورد از وظایف مهم فدرال رزرو مهار تورم و اشتغالزایی است که مورد دوم به منظور آثار اجتماعی دارای اهمیت بیشتری است.

    معروف با بیان اینکه تثبیت سیاست خوبی است که در صورت ادامه می‌تواند آثار بسیار خوبی به همراه داشته باشد، تاکید کرد: باید در کنار اجرای این سیاست، متغیر‌های موثر بر افزایش نرخ ارز را شناسایی و کنترل کنیم؛ همچنین باید میزان پاسخگویی ذخایر ارزی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

    این فعال اقتصادی تاکید کرد: دولت انگلستان در سال 1992 به دنبال تثبیت پوند روی مارک آلمان بود و از تابستان همان سال شواهدی نشان می‌داد که پوند انگلیس توان مقاومت ندارد و در چهارشنبه 16 سپتامبر پوند انگلیس سقوط کرد، این سقوط با از دست دادن ذخایر پولی رخ داد؛ بنابراین کم کردن متغیر‌های موثر بر نرخ ارز و توجه به ذخایر ارزی دارای اهمیت بسیاری است.

    وی در رابطه با نقش سیاست تثبیت در پیش بینی پذیری اقتصاد گفت: با اجرای این سیاست پیش بینی پذیری افزایش پیدا می‌کند، این در حالی است که اگر در صادرات محصولات داخلی و واردات پیش بینی پذیری وجود نداشته باشد و با تغییر نرخ ارز هزینه‌های موجود تغییر کند، رقابت ناسالم شکل می‌گیرد.

    پورسعید خلیلی