عصر بازار

کارشناس اقتصادی:

ریسک‌های ارزی با راه‌اندازی مرکز مبادله مدیریت شد

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی گفت: با افزایش حجم معاملات در مرکز مبادله، به تدریج این مرکز به مرجع قیمت در معاملات ارز و طلا تبدیل خواهد شد.

ریسک‌های ارزی با راه‌اندازی مرکز مبادله مدیریت شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، محمد قزلباش، کارشناس اقتصادی در خصوص آثار راه‌اندازی مرکز مبادله ایران بر بازار ارز گفت: مهم‌ترین کارکرد نرخ ارز اساسا آن است که شوک‌های وارد بر نرخ تنزیل را تعدیل کند و اجازه ندهد تاثیر شدیدی روی اقتصاد وارد کند؛ اما برای شکل‌گیری این نرخ، نیاز به بازاری است که عوامل و ذینفعان آن احساس کنند که کارکرد‌های اولیه یک بازار شامل انتقال اطلاعات را دارد و به همین دلیل است که از ابتدا کالا‌های اساسی وارد مرکز مبادله نشد، زیرا دارای ماهیت یارانه‌ای است و با ماهیت یک بازار که کارکرد انتقال اطلاعات برای تصمیم‌گیری بلند مدت را دارد؛ متفاوت است.

    وی افزود: راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تلاشی در راستای حرکت برای این هدف است که بازار ارزی در کشور شکل بگیرد که عوامل اقتصادی بتوانند با معامله در آن کارکرد‌های خود را انجام دهند و از نوسانات نرخ در آن واهمه نداشته باشند.

    چسبندگی دو بازار ارز و طلا

    قزلباش در خصوص اقدامات مرکز مبادله در بازار طلا نیز گفت: در کشور ما، نزدیک‌ترین دارایی به ارز همان طلا است که اتفاقاً یکی از مهمترین ابزار‌های پوشش ریسک ارز هم شده است. به همین دلیل است که مرکز مبادله ارز و طلای ایران به سمت توسعه بازار طلا نیز رفت.

    وی تصریح کرد: چسبندگی بین دو بازار ارز و طلا واقعا فراتر از دو کالای جانشین است. همین موضوع باعث شد که مرکز مبادله ارز و طلا به عنوان مرجع رفع تعهد ارزی صادرکنندگانی قرار بگیرد که با طلا رفع تعهد کنند و خوشبختانه با این روش، در یک فرآیند پویا خریداران و فروشندگان بخش خصوصی در حال معامله شمش استاندارد طلا در حجم‌های بالا هستند.

    این کارشناس اقتصادی اشاره‌ای به منابع ارزی در دسترس دولت داشت و گفت: با توجه به اینکه منابع ارزی مناسبی در اختیار سیاست‌گذار پولی قرار گرفته این منابع به راحتی می‌تواند تقاضا‌ها را پاسخ دهد و رشد اخیر میزان واردات نیز همین موضوع را نشان می‌دهد که بخش مهمی از آن توسط خود بازار و بخشی نیز توسط بانک‌مرکزی تامین شده است.

    راه‌اندازی اوراق سلف ارزی

    قزلباش در پایان به راه اندازی اوراق سلف ارزی در مرکز مبادله پرداخت و بیان کرد: این اوراق می‌تواند ریسک ارزی را برای تجار، قابل مدیریت کند به نحوی که در قیمت‌های مناسب هر فردی موقعیت مناسب فروش یا خرید را اتخاذ کند. همچنین این اوراق یکی از مهمترین ابزار‌های پوشش ریسک در اقتصاد ایران است و در صورتی که کارکرد‌های خود را داشته باشد، می‌تواند نوسانات نرخ نقدی را کاهش دهد.

    پورسعید خلیلی