عصر بازار

مالدیو نیمی از تجارت خود با هند و چین را دلارزدایی می‌کند

عصر اعتبار- هند و چین موافقت کرده‌اند که ارزهای محلی را برای تسویه نیمی از حجم تجارت با مالدیو بپذیرند و دلار آمریکا را کنار بگذارند.

مالدیو نیمی از تجارت خود با هند و چین را دلارزدایی می‌کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مسیر اقتصاد، معاملات برون مرزی با ارز‌های محلی به نفع کشور‌های در حال توسعه است و اقتصاد بومی آن‌ها را تقویت می‌کند. مالدیو سالانه 720 میلیون دلار کالا از چین و 780 میلیون دلار نیز از هند وارد می‌کند. هند و چین موافقت کرده‌اند که ارز‌های محلی را برای تسویه نیمی از حجم تجارت با مالدیو بپذیرند و دلار آمریکا را کنار بگذارند.

    گروه بریکس ماموریت دارد با کنار گذاشتن دلار آمریکا، ارز‌های محلی را حاکم کند. کشور‌های در حال توسعه به دنبال قطع روابط با دلار و تقویت اقتصاد بومی خود با پیش بردن ارز‌های محلی هستند. بریکس همچنین به دنبال راه‌اندازی یک ارز جدید در بازار‌ها و تسویه تجارت بین خود با آن است. توسعه در مراحل اولیه خود است و راه درازی در شکل گیری ارز در پیش دارد. با این حال، یک چیز مسلم است، ارز BRICS با هدف قرار دادن دلار آمریکا برای ریشه کن کردن آن به عنوان ارز ذخیره جهان است. مالدیو در این راه اعلام آمادگی کرده است که تجارت خود با دو کشور بزرگ عضو بریکس یعنی هند و چین را با ارز‌های محلی انجام دهد.


    نیمی از واردات مالدیو از هند و چین با ارز محلی انجام می‌شود

    اگر ارز بریکس راه اندازی شود، دلار آمریکا می‌تواند در سه جهت مختلف با چالش‌هایی روبرو شود. دلار آمریکا می‌تواند به روش‌های ذیل تحت تاثیر قرار گیرد:

    «عرضه و تقاضا» برای دلار آمریکا می‌تواند در صحنه بین المللی کاهش یابد، موقعیت دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی ممکن است شروع به تضعیف کند و ارز‌های محلی می‌توانند دلار آمریکا را در بازار‌های ارز تقویت کرده و به چالش بکشند.

    در این راستا دولت مالدیو تایید کرد که هند و چین به عنوان اعضای بریکس موافقت کرده‌اند که ارز‌های محلی را برای واردات بپذیرند و دلار آمریکا را کنار بگذارند. معاملات برون مرزی با ارز‌های محلی به نفع کشور‌های در حال توسعه است و اقتصاد بومی آن‌ها را تقویت می‌کند. مالدیو گفت که هند و چین در تسهیل پرداخت‌ها برای واردات با ارز‌های محلی با کنار گذاشتن دلار آمریکا همکاری خواهند کرد. قرارداد جدید تجارت واردات بین سه کشور مطابق با ایده بریکس مبنی بر دلارزدایی است.

    محمد سعید، وزیر توسعه اقتصادی مالدیو، توسعه استفاده از ارز‌های محلی برای تجارت وارداتی را تایید کرد. هم هند و هم چین 50 درصد از واردات مالدیو را به ارز‌های محلی می‌پذیرند یا می‌پردازند. بنابراین، لایحه جدید واردات 1.5 میلیارد دلاری مالدیو باعث خواهد شد که هند و چین 50 درصد از واردات را با ارز‌های محلی تسویه کنند.


    تقاضای دلار در آینده به کاهش خود ادامه خواهد داد

    این موضوع باعث می‌شود که تراکنش‌های فرامرزی به ارزش حدود 750 میلیون دلار با ارز‌های محلی و نه دلار آمریکا انجام شود. مالدیو 720 میلیون دلار کالا از چین وارد می‌کند و سالانه 780 میلیون دلار نیز از هند وارد می‌کند. نیمی از این تراکنش‌ها به زودی با ارز‌های محلی پرداخت می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۷ ماه پیش
        آرشیو