عصر بازار

اروپا ۱.۵ میلیارد دلار پول روسیه را به اوکراین می‌دهد

عصر اعتبار- اتحادیه اروپا اعلام کرد انتقال ۱.۴ میلیارد یورو سود دارایی‌های بلوکه شده روسیه به اوکراین تصویب شده است.

اروپا ۱.۵ میلیارد دلار پول روسیه را به اوکراین می‌دهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه شورای این اتحادیه اعلام کرد که انتقال 1.4 میلیارد یورو (1.5 میلیارد دلار) سود دارایی‌های بلوکه شده روسیه به اوکراین برای کمک‌های نظامی به این کشور تصویب شده است.

    کشور‌های غربی حدود 300 میلیارد دلار از دارایی‌های دولت روسیه را به دلیل درگیری اوکراین بلوکه کرده‌اند که حدود 280 میلیارد دلار آن در اتحادیه اروپا راکد مانده است.

    بورل گفت: امروز وزیران در مورد یک چارچوب قانونی برای تخصیص سود حاصل از دارایی‌های غیرمنقول روسیه به تسهیلات صلح اروپا به توافق رسیدند.

    وی افزود: سود بادآورده حاصل از دارایی‌های بلوکه شده روسیه در اروپا، نه خود دارایی‌ها، به سریع‌ترین شکل ممکن به نفع اوکراین استفاده خواهد شد. تا پایان سال 1 میلیارد یورو در راه است.

    به گفته بورل، این پول برای خرید سیستم‌های دفاع هوایی و مهمات برای اوکراین و همچنین حمایت از صنعت دفاعی این کشور استفاده خواهد شد.

    بر اساس این گزارش، پیشنهاد بروکسل برای مصادره سود به دست آمده از دارایی‌های روسیه برای دستیابی به تسلیحات برای اوکراین در اوایل سال جاری میلادی مطرح شد.

    با این حال، این اقدام با مقاومت مجارستان، منتقد سرسخت رویکرد غرب در قبال درگیری اوکراین و به ویژه ارسال تسلیحات آن به کی‌یف، روبرو شد.

    پورسعید خلیلی