عصر بازار

استفاده از درآمدهای مالیاتی برای بخش درمان و بهداشتی کشور در دولت سیزدهم

عصر اعتبار- نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: درآمدهای مالیاتی به طور ویژه در حوزه بهداشت و درمان به کار گرفته شده که رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال و بهره‌برداری از ۱۷ هزار تخت بیمارستانی در ۳۳ ماه گذشته به پشتوانه این درآمدها انجام شده است؛ یعنی دولت سیزدهم از مالیات‌ها در ارائه خدمات به مردم استفاده‌ کرد.

استفاده از درآمدهای مالیاتی برای بخش درمان و بهداشتی کشور در دولت سیزدهم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، بهداشت و درمان یکی از مهم‌ترین اموری محسوب می‌شود که مردم با آن مواجه هستند؛ به ویژه درمان کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. بیماران خاص نیاز به حمایت‌های ویژه‌ای دارند که باید مدنظر دولت‌ها باشد.

    در دولت سیزدهم سیاست‌هایی در راستای سامان دادن به نظام مالیاتی کشور صورت گرفت. این اقدامات بر اساس مصوبات قانونی انجام شد و زمینه را برای دریافت مالیات حقه از همگان فراهم کرد.

    درآمدهای مالیاتی دولت طی سه سال گذشته افزایش یافت و در سال 1402 به حدی بود که بتواند هزینه موردنیاز برای تکمیل پروژه‌های بیمارستانی و بهداشتی را فراهم کند و بهره‌برداری از پروژه‌های مختلفی را در این حوزه داشته باشیم.

    به پشتوانه درآمدهای مالیاتی سهم یک درصدی از مالیات بر ارزش افزوده برای حوزه بهداشت و درمان کشور صورت گرفت. در این راستا، حمایت از بیماران خاص و تأمین یارانه دارو پرداخت بیمه بیکاری در دستور کار قرار گرفت.

    به زعم کارشناسان، کارکرد اصلی مالیات این است که در راستای ارائه خدمات به مردم و به ویژه اقشار ضعیف و متوسط به کار بیفتد.

    روند فعلی اصلاح نظام مالیاتی ادامه پیدا کند

    اسماعیل کوثری، عضو مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که در دولت سیزدهم مقابله با فرار مالیاتی در دستور کار قرار گرفت و مالیات‌ستانی از مودیان بزرگ و پردرآمد در دستور کار بود و صاحبان درآمدهای پایین از معافیت برخوردار شدند، اظهار کرد: امیدواریم روندهای فعلی اصلاح نظام مالیاتی کشور ادامه پیدا کند و تحقق کامل درآمدهای پایدار مالیاتی به معنای حقیقی اتفاق بیفتد؛ به نحوی که صاحبان درآمدهای بالا که تا کنون از دادن مالیات طفره می‌رفتند، هدف مالیات‌ستانی حقه و عادلانه قرار بگیرند.

    وی ادامه داد: نکته مهم در اصلاح نظام مالیاتی طی سه سال گذشته این است که از اعمال فشار بر بخش تولید و اقشار کم درآمد پرهیز شد. هدف این نیست که از مالیات‌دهندگان فعلی مالیات بیشتری اخذ شود، بلکه تمرکز بر مالیات‌ستانی از کسانی است که تاکنون از پرداخت مالیات طفره می‌رفتند.

    نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که از همگان در چارچوب قانون و عرف مالیات‌ستانی صورت بگیرد. فشار اضافه مالیاتی بر مودیان وارد نمی‌شود و صاحبان درآمدهای پایین معافیت مالیاتی دارند.

    کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی با افزایش درآمدهای مالیاتی

    کوثری گفت: طی سه سال گذشته، سیاست‌های مالیاتی کشور به سمتی پیش رفت که بتوانیم از طریق تحقق ظرفیت مالیاتی کشور از اتکای خود به درآمدهای نفتی بکاهیم و در بودجه‌ریزی بر درآمد پایدار مالیات تکیه کنیم.

    وی بیان کرد: بر اثر افزایش درآمدهای مالیاتی می‌توانیم امور کشور را پیش ببریم؛ به نحوی که مجبور نیستیم به فروش منابع و معادن کشور با قیمت پایین مبادرت کنیم. به این ترتیب، زمینه برای توسعه زنجیره ارزش محصولات و بهره‌وری حداکثری از منابع خام کشور فراهم می‌شود.

    نماینده مجلس تاکید کرد: با استفاده از درآمدهای مالیاتی می‌توانیم به کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی بپردازیم و زمینه را برای انجام پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی در کشور و ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مردم فراهم کنیم.

    کوثری گفت: به درستی در دولت سیزدهم دریافت مالیات حقه از همگان و به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در زمینه تکمیل پروژه‌های بهداشتی و بیمارستانی و ارائه خدمات بیشتر و بهتر به مردم در دستور کار قرار گرفت. این به معنای بازتوزیع ثروت در کشور و ایجاد عدالت اجتماعی است.

    وی افزود: بهداشت و درمان یکی از زمینه‌هایی بود که درآمدهای مالیاتی به طور ویژه در آنجا به کار گرفته شده است. رایگان شدن درمان کودکان زیر 7 سال در مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی به پشتوانه درآمدهای مالیاتی صورت گرفت؛ همچنین بهره‌برداری از 17 هزار تخت بیمارستانی طی سی و سه ماه گذشته نیز از دیگر اقداماتی است که با استفاده از درآمدهای مالیاتی صورت گرفت.

    مالیات یکی از مهم‌ترین منابع پایدار درآمدی دولت‌ها است

    این نماینده مجلس گفت: کارکرد مالیات همین است که مالیات از مودیان بزرگ و پردرآمد اخذ شود و در زمینه ارائه خدمات به مردم به کار بیفتد که این رویکرد در دولت سیزدهم به وقوع پیوست.

    کوثری خاطرنشان کرد: مالیات یکی از مهم‌ترین منابع پایدار درآمدی دولت‌ها محسوب می‌شود و به درستی در دولت سیزدهم مالیات‌ستانی حقه از همگان در چارچوب قانون مدنظر قرار گرفت. در این راستا، معافیت مالیاتی کم‌درآمدها را داشتیم و تمرکز بر مالیات‌ستانی از پردرآمدها مدنظر قرار گرفت.

    پورسعید خلیلی