عصر بازار

تلاش برای تحقق سهم یک درصدی منطقه ویژه اقتصادی پیام از تولید ناخالص داخلی

عصر اعتبار- معاون هوانوردی و امور فرودگاهی منطقه ویژه اقتصادی پیام با بیان اینکه این منطقه به عنوان قطب اقتصاد دیجیتال تعریف شده است، گفت: تکلیف منطقه ویژه پیام این است که یک درصد از تولید ناخالص داخلی در این منطقه اتفاق بیفتد.

تلاش برای تحقق سهم یک درصدی منطقه ویژه اقتصادی پیام از تولید ناخالص داخلی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، صبح امروز در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ نشست خبری با موضوع فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام برگزار و اعلام شد که 3 هزار و 600 هکتار زمین به این منطقه اختصاص پیدا کرده است.

    «سید مجتبی حسین‌پور» مدیر سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام در این نشست خبری گفت: ماموریت ما این است که تولیدکنندگان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را در منطقه ویژه اقتصادی پیام مستقر کنیم. در این منطقه پروژه‌های متعددی مانند قطب مراکز داده، دیتاسنتر و گمرک تخصصی فاوا ایجاد شده‌اند تا تمام صادرکنندگان، تولیدکنندگان و خدمات‌دهندگان بتوانند در منطقه ویژه پیام فعالیت کنند.

    وی افزود: در حوزه صنایع، زمین اجاره‌ای به مدت 25 سال در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد تا بتوانند از امکانات آن استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند در این زمینه کارخانه خود را احداث کرده و فعالیتشان را آغاز کنند.

    حسین‌پور تصریح کرد: منطقه ویژه پیام خارج از گمرک ایران است و زمانی که واردکنندگان داخل این منطقه هستند، دارایی‌هایی که از خارج از کشور وارد می‌کنند نیاز به ترخیص ندارد و تنها زمانی به آن‌ها گمرکی تعلق می‌گیرد که بخواهند محصول خود را از منطقه خارج کنند. در بحث تولیدکنندگان نیز آن‌ها می‌توانند بدون پرداخت گمرکی کالای تولیدی خود را صادر کنند.

    مدیر سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی پیام تصریح کرد: یکی دیگر از مزایای منطقه پیام این است که مانند دیگر مناطق ویژه و آزاد اختیار دارند که مجوزهای لازم را صادر کنند. پیام ساختار حرفه‌ای دارد و خودمان امکان صدور مجوز را داریم و نیازی نیست افراد برای دریافت مجوز به نهادهایی مانند شهرداری، وزارت صنعت و معدن و دیگر نهادها معرفی شوند.

    «مجتبی شمس نژاد» معاون هوانوردی و امور فرودگاهی فرودگاه پیام نیز در ادامه افزود: از منطقه ویژه اقتصادی پیام برای تولید، صادرات، حمل‌ونقل و خدمات انبارداری استفاده می‌شود. در این بخش نیاز است تبادل کالا به حدی برسانیم تا منطقه ویژه پیام به ماموریت‌های خود در حوزه اقتصاد دیجیتال دست یابد. در 2 سال گذشته تلاش کردیم تا پروازهای باری در مسیر «شنزن» از مسیر هوایی چین و دبی فراهم شود تا دروازه واردات کالاهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را از طریق این فرودگاه ایجاد کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: طرح جامع فرودگاه پیام نیز به این موضوع پرداخته و ما در حال اصلاح و ویرایش آن هستیم در نهایت با اجرایی کردن طرح موردنظر، سهم فرودگاه پیام از اقتصاد دیجیتال افزایش پیدا کند.

    شمس نژاد با تاکید بر اینکه تکلیف منطقه ویژه پیام این است که یک درصد از تولید ناخالص داخلی در این منطقه اتفاق بیفتد، افزود: منطقه ویژه اقتصادی پیام به عنوان قطب اقتصاد دیجیتال تعریف شده است. به عنوان یک نهاد دولتی باید تمام فرایندهای مربوط به ارائه زمین را از طریق درگاه ملی مجوزها انجام بدهیم. قانون این است که هر فرد یا مجموعه‌ای درخواست زمین داد باید بعد از بررسی‌های و کامل بودن مدارک به او زمین اختصاص دهیم تا کار خود را آغاز کند.

    به گزارش ایرنا، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ روز گذشته (شنبه 9 تیرماه) با حضور وزیر ارتباطات افتتاح شد و تا 12 تیرماه ادامه دارد.

    پورسعید خلیلی