عصر بازار

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تأکید کرد؛

افزایش صادرات غیرنفتی با ایجاد بازار ارز توافقی

عصر اعتبار- معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت: بازار ارز توافقی به افزایش صادرات غیرنفتی کمک می‌کند.

افزایش صادرات غیرنفتی با ایجاد بازار ارز توافقی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، سیدکمال سیدعلی؛ معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه کلیات بازار ارز توافقی برای برقراری ارتباط بین صادرکننده و واردکننده است، گفت: موضوع مهم در این بازار، توافق بین صادرکننده و واردکننده است و اینکه نرخ ارز باید با یک اختلاف دو درصدی، نزدیک به نرخ بازار باشد.

    وی ادامه داد: بانک مرکزی هم باید کنترل کند تا از طریق افزایش قیمت ارز، شرایط تورمی ما حادتر نشود و بار تورمی آن بر دوش جامعه قرار نگیرد؛ بنابراین بانک مرکزی چند هدف را باید پیگیری کند.

    معاون اسبق ارزی بانک مرکزی افزود: اول اینکه بانک مرکزی کمتر وارد بازار ارز شود، مگر در شرایط بحرانی که قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند، به هرحال صادرکننده به دنبال قیمت بالاتر و واردکننده به دنبال قیمت پایین‌تر است و اینجا مدیریت بانک مرکزی بر ارز توافقی مهم است.

    سیدعلی اظهار داشت: نگاه کل کشور و وزارتخانه‌ها نباید به این باشد که ریشه تورم صرفا مربوط به قیمت ارز است، قسمتی از نرخ ارز باعث ایجاد تورم می‌شود، اما ریشه تورم به دلیل سیاست‌های مالی، کسری بودجه و عدم تحقق درآمدها در کشور است.

    وی تصریح کرد: به همین دلیل این موضوعات باید لحاظ شود تا سازمان‌ها فشار زیادی را بر بانک مرکزی تحمیل نکنند و امیدواریم با برنامه بانک مرکزی، موفقیت در بازار ارز توافقی صورت بگیرد.

    معاون اسبق ارزی بانک مرکزی افزود: بازار ارز توافقی به افزایش صادرات غیرنفتی کمک خواهد کرد، چراکه با وجود این بازار، صادرکننده میل کمتری به فروش ارز خود در بازار نیما دارد.


    سیدعلی در پایان گفت: در بازار توافقی باتوجه به کنترل‌ها و نظارت‌های خوبی که از سوی بانک مرکزی اعمال خواهد شد، فعال اقتصادی به دنبال این است که کمتر مورد پیگرد قانونی قرار گیرد و پرونده باز در بانک مرکزی نداشته باشد، به همین دلیل اگر فاصله نرخ ارز کمتر باشد، صادرات رونق پیدا می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی