عصر بازار

کاهش نوسانات دلار با مدیریت بازارساز

عصر اعتبار- نماینده سابق مجلس گفت: تجربه نشان داده بانک مرکزی در شرایط تنش‌های سیاسی می‌تواند بازار ارز را به خوبی مدیریت کند.

کاهش نوسانات دلار با مدیریت بازارساز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا غلامرضا مرحبا؛ نماینده سابق مجلس درباره شهادت سید حسن نصرالله و حمله موشکی ایران به اسرائیل گفت: رژیم صهیونیستی اقدامات ناپسندی انجام داده و تمام خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است؛ بنابراین باید پاسخی مناسب برای این نوع رفتار دریافت می‌کرد که نیرو‌های مسلح نیز پاسخ کوبنده‌ای به این رژیم دادند.


    وی افزود: کشور ما در گذشته مشابه این شرایط را تجربه کرده و معمولا در این شرایط بین بازار‌های مالی، ارز بیشترین واکنش هیجانی را از خود نشان می‌دهد که خوشبختانه با مدیریت خوب بانک مرکزی در سال قبل شرایط هیجانی و بحرانی در بازار ارز به خوبی کنترل شد.


    نماینده سابق مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی در کاهش نوسانات ارزی در یکسال گذشته به خوبی عمل کرده‌ است؛ تاکید کرد: در سایر تنش‌های سیاسی مانند شهادت اسماعیل هنیه نیز با اقدامات بازارساز بازار ارز به خوبی کنترل شد و به نوعی با برطرف شدن شرایط اضطرار نرخ دلار به روند قبل از التهاب بازگشت، هم‌اکنون نیز این اتفاق خواهد افتاد؛ چون با نظارت بانک مرکزی در یک سال اخیر شاهد ثبات در بازار ارز بوده‌ایم؛ در نتیجه به نوعی با گذر از شرایط فعلی، بازار ارز دوباره به سطح قبلی خود بازمی‌گردد.


    مرحبا بیان کرد: تجربه به ما ثابت کرده که افزایش نرخ ارز اگر به دلیل تنش‌های سیاسی صورت بگیرد موقتی و گذراست و با شناختی که از عملکرد بانک مرکزی در موارد مشابه داریم؛ امیدوار هستیم نرخ ارز زودتر روند اصلاحی خود را شروع کند.


    وی درباره نقش دلالان در افزایش نرخ ارز تاکید کرد: در شرایط فعلی نباید به صحبت دلالان و سفته بازان توجه کنیم؛ چون این ذینفعان صلاحیتی ندارند که در مورد ارز صحبت کنند و به جای آن باید به اقدامات بانک مرکزی اعتماد داشته باشیم تا بازار ارز به ثبات برگردد.


    دولت جدید باید برای تداوم مهار تورم برنامه‌ریزی کند

    مرحبا با بیان اینکه بانک مرکزی همچنین در کنترل متغیر‌های پولی مانند تورم و نرخ رشد نقدینگی طی سال گذشته عملکرد خوبی داشته است، گفت: تورم در کشور ما نسبت به سایر کشور‌ها بالاست و هر چه این متغیر افزایش پیدا کند سفره مردم کوچک‌تر می‌شود.


    وی افزود: با توجه به شرایط کشور فعالان اقتصادی انتظار دارند که دولت جدید در کنترل تورم، نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی برنامه مناسبی مانند سال گذشته داشته باشد. در دولت قبل نرخ رشد نقدینگی طبق آمارها روند کاهشی داشته؛ اما هنوز نقدینگی‌های سرگردان در سطح اقتصاد وجود دارند که باید با برنامه‌ریزی مناسب جذب بخش‌های مولد شوند.


    نماینده سابق مجلس اظهار کرد: خواسته فعالان اقتصادی از دولت چهاردهم کاهش بنگاهداری بانک‌هاست و طبق فرمایش رهبری بهتر است بخش عمده‌ای از اقتصاد به بخش خصوصی سپرده شود.


    مرحبا تاکید کرد: بانک مرکزی باید مانند یکسال گذشته با استفاده از ابزار‌های پولی و مالی و رعایت انضباط بانکی، تورم را کنترل کند؛ بنابراین اگر دولت چهاردهم برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد همچنان شاهد کاهش متغیر‌های پولی خواهیم بود.

    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۱۰ ماه پیش
        آرشیو