عصر بازار

دلار بر مدار پیش‌بینی‌ها

عصر اعتبار- بازار ارز در معاملات نخستین روز کاری هفته دچار افت دما شد. درحالی که نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات انتهایی هفته گذشته در جریان یک روند افزایشی نسبتا تند قرار گرفته بودند، روند بازار در روز شنبه کاهشی بود. تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که سخنان رهبری در نماز جمعه ۱۳ مهر بخشی از ریسک‌های بازار را تخلیه خواهد کرد.

دلار بر مدار پیش‌بینی‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد بازار هفته جدید را با ریزش آغاز کرد. بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی معاملات ارزی غیررسمی تهران (میدان فردوسی و سبزه‌میدان) گویای آن است که بازار از شرایط فشار تقاضا خارج شده است. بسیاری از تحلیلگران این مساله را در راستای رویکرد حاکمیت نسبت به مناقشات منطقه‌ای می‌دانند. پس از ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان و اظهارنظر مقامات رسمی کشور مبنی بر واکنش نظامی ایران نسبت به این ترور، سطح ریسک‌های سیاسی موجود در معاملات ارزی افزایش یافت. این ریسک‌ها با تاثیر بر انتظارات تورمی فعالان بازار زمینه‌ساز رشد سطح تقاضا و به‌تبع آن رشد ارزش شاخص‌های ارزی شد. با صورت گرفتن عملیات «وعده صادق2» و احتمال پاسخ متقابل رژیم صهیونیستی روند افزایشی شاخص‌ها شیب تند‌تری به خود گرفت.

    اما به عقیده تحلیلگران رویکرد حاکمیت به‌گونه‌ای نیست که سیگنال وقوع جنگ را به بازار مخابره کند. پس از سخنرانی رهبری در نمازجمعه، تتر دچار افت قیمت شد. در ادامه پیش‌بینی می‌شد افت قیمت تتر به معاملات نقدی بازار روز شنبه نیز سرایت کند که دلار برمدار پیش‌بینی‌ها جلو رفت و این اتفاق صورت گرفت. قیمت هر یک از شاخص‌های ارزی در معاملات بازار روز گذشته حدود یک تا دو هزار تومان کاهش یافت. تحلیلگران معتقدند که درصورت پاسخگویی رژیم صهیونیستی به عملیات نظامی ایران مجددا سطح ریسک‌های موجود در بازار افزایش یابد. البته باید خاطرنشان کرد که مقامات رژیم صهیونیستی در اظهارات اخیر خود از عدم تمایل نسبت به رویارویی مستقیم با ایران سخن به‌میان آورده و درنتیجه احتمال دارد پاسخ مذکور در مقیاس کوچک و کم‌اهمیت باشد.

    ریزش همگانی شاخص‌ها
    دیروز شنبه 14 مهرماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار تهران کاهشی بود. قیمت دلار آزاد که در معاملات روز پنج‌شنبه هفته گذشته در رقم 63 هزار و 550 تومان معامله می‌شد. در بازار صبح روز گذشته فعالیت خود را در مرز کانال‌های 62 و 63 هزارتومانی آغاز کرد. این ارز تا ساعات پایانی معاملات دیروز افت 600 تومانی دیگری را نیز تجربه کرد تا در نهایت با هزار و 150 تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 62 هزار و 400 تومان ثبت شود. یورو آزاد نیز در روز گذشته با افت ارزش قابل توجه هزار و 700 تومانی از کانال 70 هزارتومانی خارج و در رقم 68 هزار و 500 تومان معامله شد. همچنین پوند انگلستان در بازار روز گذشته هزار و 500 تومان ارزان‌تر از روز پنج‌شنبه هفته گذشته در رقم 82 هزار و 100 تومان به فروش‌ رسید. اما در معاملات ارزی رسمی روز گذشته فعالیت شاخص‌ها افزایشی بود. نرخ دلار حواله مرکز مبادله (نیما سابق) در روز گذشته حدود 1443 تومان رشد کرد و به رقم 47 هزار و 146 تومان رسید.

    همراهی کم‌رمق بازار سکه
    افت نرخ‌ها در معاملات بازار سکه به‌شدت بازار ارز نبود. قیمت سکه با پشتوانه دو موتور افزایشی دلار و طلای جهانی در روزهای اخیر وارد کانال 48 میلیون تومانی شد. روز گذشته ارزش این کالای سرمایه‌ای حدود 580هزار تومان افت کرد و به رقم 48میلیون و 165 هزار تومان رسید. نیم و ربع‌سکه نیز به‌ترتیب با افت نرخ‌های 250 و 150هزار تومانی در ارقام 26 میلیون و 550 هزار تومان و 17میلیون و 550 هزار تومان معامله شدند.

    پورسعید خلیلی