عصر بازار

معافیت‌های مالیاتی باید عادلانه‌تر اجرایی شود

عصر اعتبار- کارشناس امور مالیاتی گفت: اجرای کامل و شفاف طرح مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند زمینه را برای عادلانه‌تر کردن معافیت‌های مالیاتی در کشور فراهم کند.

معافیت‌های مالیاتی باید عادلانه‌تر اجرایی شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در راستای تحقق عدالت مالیاتی سازمان امور مالیاتی اقدام به راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی کرده است و با توجه به تاکید همتی وزیر اقتصاد و دارایی مبنی بر کاهش فشار مالیاتی از سوی مودیان خرد و کوچک سازمان مالیاتی هم سعی کرده است  که از طریق برنامه ریزی لازم و ایده های جدید بتواند زمینه را برای کاهش فشار مالیاتی بر صاحبان مشاغل فراهم کند .

    در همین زمینه محمد وصال، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در دنیا کشورهای پیشرفته معمولا سهم بالایی از درآمدهای مالی خود را از مالیات بر درآمد کسب می‌کنند گفت: کشورهای در حال توسعه سهم بیشتری را از ارزش افزوده دریافت می‌کنند اما چاره‌ای نیست جز اینکه ما به سمت مالیات بر مجموع درآمد برویم چراکه زمینه‌ساز عادلانه‌تر شدن معافیت‌های مالیاتی می‌شود.

    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تسریع در ترخیص کالا کمک بسیار موثری در افزایش حجم تجارت کالا دارد گفت: اجرای این طرح کمک می‌کند که در یک بازه زمانی شاهد افزایش حجم تجارت کالا باشیم و همین امر خود باعث می شود که درآمدهای مالیاتی افزایش یابد.

    وی ادامه داد: در بحث واردات هم مشکلاتی همچون زمانبر بودن ترخیص‌ کالا را شاهد هستیم. ترخیص به موقع منجر به رشد تجارت و مراودات اقتصادی در داخل می‌شود.

    او افزود: رفع مشکل کدهای واردات کالا و یک نواخت شدن تعرفه های کالا خود باعث شده که به یک درآمد پایدار و با کیفیت در این بخش برسیم.

    پورسعید خلیلی