عصر بازار

معاون وزیر صمت: با کلیت سامانه نیما مخالفم

عصر اعتبار- رییس سازمان توسعه تجارت گفت: با کلیت سیستم نیما مخالفم و در تلاشم هم صادرکنندگان و هم وارد کنندکان از این سیستم خارج شوند و تلاشی برای تامین ارز بازرگانان از این سامانه نمی‌کنم.

معاون وزیر صمت: با کلیت سامانه نیما مخالفم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان توسعه تجارت در بخشی دیگر از گفت‌وگوهای خود با بازرگانان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران و پس از شنیدن دغدغه های حرفه‌ای آنها گفت: از بخش خصوصی می‌خواهم که صادق باشند، من در جاهایی می‌توانم کارهایی را انجام دهم و در جاهایی دیگر انجام امور در اختیار من نیست و حتی در جاهایی ممکن است با نظرات بخش خصوصی مخالف باشم. به طور مثال با کلیت سیستم نیما مخالفم و در تلاشم هم صادرکنندگان و هم وارد کنندکان از این سیستم خارج شوند و تلاشی برای تامین ارز بازرگانان از این سامانه نمی‌کنم.

    وی درباره الزام صادرکنندگان به بازگشت ارز در سامانه نیما اظهار کرد: اعتقاد من این است که کنترل ها و محدودیت های مربوط به بازگشت ارز اشتباه است و در تجارت کسانی که می خواستند کنترل کنند به جای اینکه در انتهای فرایند نظارت پسینی داشته باشند، نظارت را باید در داخل فرایند انجام دهند. بازگشت ارز وظیفه صادرکننده است اما نباید در فرآیند صادرات انجام شود تا کار صادرات را مختل کند.

    رییس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: روش کنونی دریافت ارز حاصل از صادرات تاثیری در میزان رفع تعهدات ارزی نداشته است و میزان ایفای تعهدات ارزی همان 80 درصدی است که پیش از این محدودیت ها بود.

    وی خاطرنشان کرد: تعیین سقف برای صادرات و واردات باعث محدودیت تجارت و ناترازی تجاری سال گذشته شده است و من تا جایی که بتوانم برای رفع این محدودیت ها می جنگم زیرا نظارت باید از جنس پسینی باشد.

    دهقان دهنوی تاکید کرد: ما احتیاج به سرمایه گذاری داریم و کار بلندمدت ما سرمایه گذاری برای تولید رقابت‌پذیر برای توسعه صادرات است و سرمایه گذاری را کسی انجام نمی دهد مگر بخش خصوصی.

    پورسعید خلیلی