عصر بازار

بانک مرکزی نرخ ارز را به خوبی کنترل کرد

عصر اعتبار- بانک مرکزی به خوبی توانسته نرخ ارز را به ثبات برساند و در این بخش نمره قبولی را کسب کرده است.

بانک مرکزی نرخ ارز را به خوبی کنترل کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، شریف نظام مافی؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس اظهار کرد: موضوع ارز برای تمام شرکت‌های فعال در بخش خصوصی بسیار مهم است و دلیل این حساسیت ضرورت پیش‌بینی نرخ ارز برای شرکت‌ها و فعالیت آنها براساس پیش‌بینی قیمت ارز در سال آینده است.

     

    وی با اشاره به اینکه نوسانات ارز یکی از مواردی است که پیش‌بینی را بسیار سخت می‌کند و شرکت‌ها را به دردسر می‌اندازد، تصریح کرد: نوسان نرخ ارز موجب می‌شود که شرکت‌ها نتوانند نرخ‌ها را به درستی پیش‌بینی کنند و این به واردات، صادرات و تولید آن‌ها ضربه می‌زند.


    نظام مافی افزود: برای اینکه شرکت‌ها در فعالیت خود با مشکل مواجه نشوند باید ثبات در نرخ ارز داشته باشیم که خوشبختانه در یکسال اخیر در بازار ارز ثبات داشته‌ایم. اینکه دولت و بانک مرکزی نرخ ارز را تعیین کند در تمام دنیا وجود دارد و زنجیره ارزش باعث تعیین نرخ ارز می‌شود. دولت در سال گذشته درآمد نسبتا ثابتی داشت و توانست مراودات خارجی خود را چه از نظر سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی طوری به پیش ببرد که در کنترل نرخ ارز موفق عمل کند.


    رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس اظهار کرد: اگر اثر شوک‌های اقتصادی که منشا سیاسی دارد در بازار ارز از بین برود می‌توانیم اقتصادی داشته باشیم که در آن هدفگذاری دولت و بانک مرکزی نسبت به ارز کاهشی باشد و حتی هدفگذاری 35 یا 45 هزار تومانی نرخ دلار در نظر گرفته شود؛ در این صورت شاهد شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.


    وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی‌‍پذیری رکن اصلی یک تجارت و فعالیت اقتصادی سالم است، گفت: کسب‌و‌کار‌ها برای برنامه ریزی و کسب موفقیت نیاز به ثبات و پیش‌بینی پذیری اقتصاد دارند که در این میان یکی از سخت‌ترین بخش‌ها برای بودجه بندی شرکت‌ها در پایان سال همواره مسئله نرخ ارز است.


    نظام مافی با بیان اینکه بانک مرکزی به خوبی توانسته نرخ ارز را به ثبات برساند و در این اقدام نمره قبولی را کسب کرده است، اظهار کرد: فعالان اقتصادی علاقه دارند که ارزش پول ملی بالا باشد. البته گاهی اوقات کاهش ارزش پول ملی به رقابت در بازار‌های صادراتی کمک می‌کند. کالا‌های ایرانی در نرخ فعلی دلار به شرط اینکه مسائل مرتبط با کیفیت و استاندارد‌های جهانی را رعایت کنند، قابل رقابت هستند.

     

    حضور ترامپ بر مسند ریاست جمهوری سودی برای ایران دارد؟

    وی با اشاره به اینکه اتفاقات مختلف در دنیا بر اقتصاد کشور‌های مختلف جهان اثرگذار است، گفت: تحولات جهانی و ایجاد اختلال در حرکت کشتی‌ها و یا هر اتفاق دیگری می‌تواند بر واردات و صادرات کشور‌ها اثرگذار باشد. به عنوان نمونه حدود یک ماه تا انتخابات آمریکا باقی مانده است و برخی فکر می‌کنند که آمدن ترامپ به ضرر ایران است، اما دید ملی آقای ترامپ در مورد اینکه باید خودشان را از چین جدا کنند و زنجیره تامین آمریکا باید خودشان باشند، می‌تواند به نفع ایران رقم بخورد. این مسئله بر تجارت کشور ما اثر می‌گذارد، چرا که تجار چینی اشتیاق بیشتری برای کار کردن با ایران خواهند داشت.


    رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس در ادامه اظهار کرد: یکی از معظلات اقتصاد ایران سرعت پایین تصمیمات و تبادلات رسمی است که تالار ارز توافقی موجب افزایش سرعت تبادلات، ارتباط مستقیم و توافق شرکت‌های بخش خصوصی با یکدیگر می‌شود که سازکار آن مورد تائید بانک مرکزی است و ضمن اینکه فعالیت تالار ارز توافقی مورد استقبال فعالان اقتصادی است.

    پورسعید خلیلی