عصر بازار

ضرب و عرضه انواع سکه به‌تاریخ هر سال

عصر اعتبار- بانک مرکزی از ضرب و عرضه انواع سکه بهار آزادی به‌تاریخ هر سال خبر داد و اعلام کرد: روزهای حراج و میزان عرضه سکه در مرکز مبادله به ۳ روز در هفته افزایش یافت.

ضرب و عرضه انواع سکه به‌تاریخ هر سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، همزمان با ثبت رکوردهای نجومی سکه در بازار و افزایش تب خرید سکه از سوی مردم و دلال‌ها بانک مرکزی از بسته جدیدی برای مدیریت این بازار رونمایی کرد.

    طبق خبر جدید این بانک، با توجه به ملاحظات قانونی و طبق برنامه‌ریزی به‌عمل‌آمده در بانک مرکزی، به‌زودی انواع سکه بهار آزادی به‌تاریخ هر سال تولید و عرضه می‌شود.

    از هفته جاری نیز روزها و میزان عرضه و فروش سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزایش یافت و معاملات حراج انواع سکه در سه روز در هفته (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) برگزار خواهد شد.

    بانک مرکزی با تشریح دلایل افزایش شارپی قیمت سکه تأکید کرده است: با توجه به افزایش قیمت اونس جهانی طلا و از طرف دیگر تشدید معاملات سفته‌بازی طلا، نرخ موجود سکه در  بازار شدید حبابی است و احتمال ریزش آن وجود دارد، لذا به مردم عزیز توصیه می‌شود در صورت نیاز خرید خود را از طریق مرکز مبادله ارز و طلا انجام دهند.

    به گزارش تسنیم، طبق قیمت‌های درج‌شده در سایت اتحادیه طلا و جواهر، هم‌اکنون سکه طرح جدید وارد کانال 56میلیونی شده و هر گرم طلای 18عیار نیز در کانال 4.3میلیونی قیمت خورده است.

    حباب سکه بالای 12 میلیون تومان اعلام شده است؛ قیمت طلا هم در روزهای اخیر به‌دلیل افزایش تقاضا با حباب همراه شده است.

    هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای 18عیار هر گرم 4 میلیون و 333 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 49 میلیون تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 56 میلیون و 100 هزار تومان است.

    در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 29 میلیون و 900 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 19 میلیون و 500 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 9 میلیون تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

    هر مثقال طلا در بازار داخلی، 18 میلیون و 765 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 2734 دلار است.

    افزایش قیمتها در بازار طلا و ارز و ثبت رکوردهای جدید و البته نجومی در این بازارها به‌خصوص برای انواع قطعات سکه و طلا موجب شده است فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی بر پرریسک بودن معاملات در این شرایط تأکید کنند. طلا و سکه هم‌اکنون در مرزی قرار گرفتند که امکان ریزش بالایی دارند چرا که در این سقفها ریسک خرید به‌شدت بالا رفته است.

    هرچند عامل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه مخصوصاً در روزهای اخیر ناشی از افزایش محسوس قیمت طلای جهانی و صعود اونس طلا به کانال 2 هزار و 722 دلاری است، اما بخشی از این افزایش قیمت‌ها هم به‌خاطر افزایش قیمت ارز در بازار می‌باشد.

    به‌گفته فعالان حاضر در بازار طلا و ارز هم‌اکنون عملاً قیمت‌ها در این بازار "پرت" شده است و ریسک خرید به‌شدت افزایش یافته است چرا که معلوم نیست الآن این نرخها تا چه‌حد درست یا غلط باشد.

    آنچه در روزهای اخیر در بازار سکه به ثبت می‌رسد این نگرانی را افزایش داده است که در صورت خرید در قیمتهای بالا احتمال متضرر شدن هم بالا می‌رود چرا که رشدهای شارپی به این صورت ریسک ریزش بالایی هم دارند.

    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۱۱ ماه پیش
        آرشیو