عصر بازار

عصر جدید حکمرانی مالیاتی در ایران با مشارکت حداکثری مردم

عصر اعتبار- کارشناس سیاست‌گذاری مالیات گفت: دولت چهاردهم طرح مالیاتی جدیدی را ارائه کرده که به شهروندان امکان می‌دهد که مالیات خود را به پروژه‌های دلخواه استانی یا ملی تخصیص دهند.

عصر جدید حکمرانی مالیاتی در ایران با مشارکت حداکثری مردم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان محمدعلی شایان اصل کارشناس حوزه سیاست‌گذاری با اشاره به اهمیت طرح نشان‌دار کردن مالیات گفت: یکی از اقدامات کلیدی در فضای افزایش تعامل بین دولت و مردم در زمینه نظام مالیاتی کشور، مسئله مربوط به نشان‌دار کردن مالیات بوده است که برای مودیان مالیاتی ذیل تبصره 100 هنگام پرداخت مالیات سیستمی و خودکار خود ذیل تبصره ماده 100، توانستیم که مدل جدیدی از همکاری بین مردم را با سازمان امور مالیاتی رقم بزنیم.

    وی ادامه داد: خروجی این طرح  نیز مشارکت مستقیم مردم در تخصیص مالیات به پروژه‌های زیرساختی در سراسر کشور بوده است که با رقمی حدود 12 هزار میلیارد تومان از مالیات‌های پرداختی مودیان به طرح‌های مورد نظر که توسط خود مودیان انتخاب می‌شود، فاز اول اجرای نظام جدید و هوشمند مالیاتی پی‌ریزی شده است که منجر به ایجاد یک نظام مالیاتی شفاف و مشارکتی خواهد شد.

    او گفت:این رویکرد نوآورانه نه تنها مشارکت شهروندان را افزایش داده است، بلکه احساس مالکیت و مسئولیت جمعی را در بین مالیات دهندگان تقویت کرده است. 

    شایان اصل  اظهار  کرد: طرح مالیاتی جدید به مودیان این امکان را می‌دهد تا تصمیم بگیرند که مالیات‌های خود را چگونه خرج می‌کنند و به آنها احساس عاملیت در فرآیند تخصیص مالیات را خواهد داد و همچنین تامین مالی توسعه زیرساخت‌های کشور را با تامین مالی مستقیم و حق انتخاب خود مودی برای مصرف در پروژه خاص انجام  می‌گیرد.

    وی  بیان کرد:با مشارکت بیش از 350 هزار مؤدی مالیاتی در این برنامه، رقم 12 هزار میلیارد تومان در اولین سال اجرای طرح نشان‌دار کردن مالیات، به پروژه‌های مختلف در سراسر کشور با محوریت تخصیص عدالت‌محور اختصاص یافته است.

    کارشناس مالیات  گفت:این رویکرد یک نقطه عطف مهم در تاریخ مالیات کشور است که نشان‌دهنده تغییر رویکرد سنتی از بالا به پایین به مدلی فراگیرتر و مشارکتی است. 

    این کارشناس سیاست‌گذاری مالیات با اشاره به ایجاد اعتماد بین مردم و دولت در ایجاد قدرت انتخاب به مردم در تعیین محل هزینه‌کرد مالیات توسط خود مودیان گفت: طرح مالیاتی جدید همچنین علاوه بر تخصیص عدالت‌محور و شفاف مالیات، به ایجاد اعتماد و اطمینان بین دولت و شهروندان کمک کرده است. دولت با دادن نظر به مودیان مالیاتی در مورد نحوه خرج مالیات هایشان، تعهد خود را به پاسخگویی و شفافیت نشان داده است.

    او گفت:این امر به نوبه خود باعث ایجاد حس مشارکت و مالکیت جمعی در میان شهروندان شده است که اکنون بیشتر در توسعه زیرساخت‌ها و رشد اقتصادی کشور سرمایه گذاری می‌کنند. 

    شایان‌اصل  گفت: دولت چهاردهم در اقدامی راهگشا، طرح مالیاتی جدیدی را ارائه کرده است که به شهروندان امکان می‌دهد که به سمت تخصیص مالیات خود به پروژه‌های دلخواه استانی یا ملی بپردازند و با تامین مالی مستقیم مردم از طریق مالیات پرداختی خود، نه تنها مالیات سهمی جدا ناپذیر در توسعه کشور داشته باشد بلکه مردم نیز نتیجه مستقیم پرداخت مالیات خود را با بهره‌برداری از پروژه‌های تامین مالی کامل شده را ببینند و به این ترتیب عصر جدیدی از حکمرانی مالیاتی در ایران با مشارکت حداکثری مردم در فرآیند تخصیص مالیات ایجاد گردد.

    پورسعید خلیلی