عصر بازار

رئیس هیات مدیره شرکت فروش اموال مازاد بانک ها :

رکود بازار موجب سیر نزولی فروش املاک بانک ها شده است

اعتبار- رئیس هیات مدیره شرکت فروش اموال مازاد بانک ها گفت: رکود بازار موجب شده که فروش املاک مازاد بانک ها سیر نزولی داشته باشد.

رکود بازار موجب سیر نزولی فروش املاک بانک ها شده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۸:۴۵
    \r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n

    به گزارش پایگاه خبری اعتبار به نقل از موج، جمال دامغانیان در حاشیه همایش تجربه سیاست گذاری اظهار داشت: بر اساس بودجه‌بندی صورت گرفته بنا بود، یک مرحله دیگر از مزایده املاک بانک‌ها تا پایان سال جاری برگزار شود که با توجه به رکود بازار املاک، انجام آن بعید است.

    \r\n

    وی با اعلام این که بازار رکودی املاک در بخش فروش املاک مازاد بانک ها سیر نزولی داشته است،‌ گفت: هرچند که در گذشته تصور می‌شد بانک‌ها املاک مازاد زیادی داشته باشند، اما واقعیت این است که بانک ها املاک مازاد زیادی ندارند.

    \r\n

    وی ادامه داد: با توجه به مطالباتی موجود بانک ها، درصورتی که قوانین اجرای ثبت به طور موثر واقع شود، می‌تواند به بانک ها کمک کند، ‌علاوه بر این امر بانک ها می‌توانند مطالبات خود را وصول و یا در بحث تعیین تکلیف املاک رهنی و تملیکی خود اقدام کنند.

    \r\n

    دامغانیان اظهار داشت:‌ علاوه بر این بانک‌ها باید به همکاری با شرکت فروش اموال مازاد بانک ها موظف شوند و خود را مکلف به ساماندهی نسبت کفایت سرمایه کنند که بخشی از آن فروش اموال مازاد بانک ها است.

    \r\n

    وی ادامه داد: رکود بازار املاک باعث شده که بسیاری از املاکی که بارها برای فروش گذاشته شده، بفروش نرسد و به همین دلیل برای افزایش میزان فروش تدابیری اندیشیده شده است به نحوی که فروش املاک از نقد به تخصیصی تغییر کرده و شرایط فروش نیز سهل تر شده است.

    \r\n

    دامغانیان با بیان این نکته که"بانک ها به طور عمومی کارخانه داران خوبی نیستند"، اظهارداشت:‌ اگر بانک ها املاک را به مالکیت خود در می آوردند به دلیل وصول مطالبات معوق است.

    \r\n

    وی در ادامه گفت: روز دوشنبه هفته جاری پاکت های مزایده بخش دیگری از املاک مازاد بانکها به میزان 240 قطعه بازگشایی خواهد شد. گرچه قیمت و ارزش پایه املاک مازاد بانک ها کارشناسی شده است، اما قیمت نهایی در مزایده مذکور نهایی خواهد شد.

    \r\n

    دامغانیان همچنین از انجام تغییراتی در ساختار فروش املاک مازاد بانک ها خبر داد و افزود: بر همین اساس با مشارکت بیشتر بانک ها و اصلاح لیست‌ها و بازنگری آنها می توانیم مزایده دیگری را در اسفندماه برگزار کنیم.

    \r\n

    عضو هیات مدیره بانک ملی ایران در مورد طرح تحول شبکه بانکی کشور نیز گفت: آنچه مسلم است، این که تحول نظام بانکی باید در راستای قانون هدفمندی یارانه‌ها انجام شود.

    \r\n

    وی اضافه کرد: باید وضعیت بخش تولید مورد بازنگری قرار بگیرد، با آنکه استمرار وضعیت تولید با بحث هدفمندی یارانه‌ها باید همسو باشد.

    \r\n

    دامغانیان در خصوص میزان دقیق برداشت یارانه ها گفت: مبلغ یارانه‌ها در حساب‌های جاری، ‌قرض‌الحسنه و کوتاه مدت افراد واریز شده است و حساب مجزایی برای هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته نشده است.

    \r\n

    وی گفت: بر همین اساس آمار اولیه‌ای که بانک ها از تودیع حساب های یارانه ای اعلام کردند درست است، اما بخش دوم آمار که همزمان با اقدام عملی بود به دلیل آنکه برخی مبالغ را از حساب‌های واسطه به حساب و کد اصلی منتقل کردند با مشکل مواجه شده است و تا زمانی که حساب ها در بانک ها تفکیک نشود، نمی توان آمار ریزی را از برداشت یارانه ها ارائه کرد.

    \r\n

    وی در ادامه گفت: بانک مرکزی متولی این امر است و در این خصوص پاسخگو است، اما با توجه به اینکه بانک ملی کارگزار تامین وجوه نقد در سراسر کشور است، برای تامین اسکناس مورد نیاز در راستای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها افزایش برداشت از حد مجاز شعب را در دستور کار خود قرار داده و مشکلی در تامین منابع نداریم.

    \r\n

    این مقام مسئول در مورد تامین وجه نقد در روزهای پایانی سال نیز گفت: در بهمن و اسفندماه سال جاری نگرانی از لحاظ تامین وجه نقد در کشور نداریم.

    \r\n

    به گفته وی، مشکلات دستگاه‌های خود پرداز ربطی به تامین اسکناس ندارد.

    \r\n

    سخنگوی طرح تامین آتیه مهر امام رضا (ع) گفت: بودجه این طرح باید از سوی صندوق مهر امام رضا تامین شود، در حالی که تا کنون این صندوق هیچ بودجه‌ای را به این طرح تخصیص نداده است.

    \r\n

    وی اضافه کرد: در صورتی که صندوق بودجه مورد نظر را تامین کند، اقدامات لازم در واریز نیز انجام می‌شود، پنج هزار میلیارد ریالی که برای طرح در نظر گرفته شده بود، باید از محل فروش سهام و از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری تامین می‌شد که هنوز رقمی دریافت نشده است.

    \r\n

    وی ادامه داد: هر چند براساس قانون در ابتدا پنج هزار میلیارد ریال برای طرح دیده شده بود، اما این رقم هنوز عملی نشده به نحوی که بانک ملی هنوز اعتباری را در این خصوص دریافت نکرده و برای مابقی نیز تصمیم جدی گرفته نشده است.

    \r\n

    دامغانیان تصریح کرد: 14 هزار میلیارد ریال بودجه برای اجرای این طرح پیش بینی شده بود، این در حالی است که از ابتدای سال جاری 960 هزار نوزاد متولد شده و براساس پیش بینی‌ها یک میلیون و 400 هزار نوزاد تا پایان سال جاری در کشور متولد شوند.

    \r\n\r\n\r\n\r\n
    پورسعید خلیلی