عصر بازار

بخشنامه بانک مرکزی به بانک ها وموسسات اعتباری:

رویه جدید اخذ مجوز مشارکت حقوقی و سرمایه گذاری اعلام شد

اعتبار- رویه جدید اخذ مجوز مشارکت حقوقی و سرمایه گذاری بانک ها و موسسات اعتباری از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام شد.

رویه جدید اخذ مجوز مشارکت حقوقی و سرمایه گذاری اعلام شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۰۴:۱۸:۰۳
    \r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n

    به گزارش پایگاه خبری اعتبار ، اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی در بخشنامه جدیدی به مدیران عامل تمامی بانک های دولتی، غیردولتی و موسسه اعتباری توسعه، رویه جدید اخذ مجوز مشارکت حقوقی و سرمایه گذاری بانک ها و موسسات اعتباری از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

    \r\n

    در این بخشنامه آمده است: وفق تبصره ماده 2 دستورالعمل اجرایی مشارکت حقوقی، مصوب پانصد و بیست و پنجمین جلسه مورخ 19 فروردین سال 1363 شورای پول و اعتبار، ضرورت مشارکت های حقوقی هریک از بانک ها و مؤسسات اعتباری، باید در هر مورد به تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برسد .

    \r\n

    همچنین، دستورالعمل سرمایه گذاری مؤسسات اعتباری، مصوب یک هزار و هشتاد و یکمین جلسه مورخ 18 فروردین 1386 شورای پول و اعتبار، حدود مجاز برای مشارکت حقوقی و سرمایه گذاری بانک ها و مؤسسات اعتباری در اوراق بهادار منتشره از سوی اشخاص حقوقی را تعیین کرده است.

    \r\n

    با عنایت به مراتب فوق، در هفتادمین جلسه مورخ 17 آذر 89، کمیسیون اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در خصوص نحوه رسیدگی به درخواست بانک ها و موسسات اعتباری کشور برای انجام مشارکت حقوقی، مقرر شده است: از این پس بانک ها جهت انجام مشارکت حقوقی، درخواست های خود را مستقیما به اداره نظارت بر موقعیت مالی بانک های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال کنند.

    \r\n

    اداره مذکور با درنظر گرفتن دستورالعمل سرمایه گذاری موسسات اعتباری و سایر شاخص ها و نسبت های احتیاطی و نظارتی، نسبت به اعلام موافقت یا مخالفت بانک مرکزی با این درخواست ها اقدام می کند.

    \r\n

    در پایان این بخشنامه آمده است: بر اساس مصوبه فوق الذکر، با پیش بینی سازوکارهای مقتضی، دستور فرمایید که از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، برای درخواست اخذ مجوز جهت انجام مشارکت حقوقی، مستقیما با اداره نظارت بر موقعیت مالی بانک ها مکاتبه کنند.

    پورسعید خلیلی