عصر بازار

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:

پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی به کارگاه‌ها

اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی به اهمیت استفاده از منابع قرض‌الحسنه تأکید کرد و گفت: منابع قرض‌الحسنه باید صرفاً به مصرف قرض‌الحسنه برسد و بانک مرکزی در حال سوق دادن این منابع به بخش‌های تولیدی و اشتغال است.

پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی به کارگاه‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۱:۱۹
    \r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n

    به گزارش پایگاه خبری اعتبار به نقل از فارس، محمود بهمنی افزود:‌ برنامه‌ریزی بانک مرکزی برای اشتغالزایی در بخش‌های مختلف کشور ارائه تسهیلات حداکثر تا سقف 10 میلیون تومان برای تأمین نیازهای اشتغال بخش‌های مختلف مانند کارگاه‌ها و صنایع کوچک است.

    \r\n

    رئیس کل بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد که بخش‌های مختلف از جمله کارگاه‌ها و صنایع کوچک با استفاده از تسهیلات مذکور نیازهای خود را برطرف نموده و این تسهیلات برای آنها توجیه اقتصادی لازم را داشته باشند.

    \r\n

    بهمنی در مورد جزئیات پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به بخش‌های مختلف، گفت: در سفرهای استانی به صورت مرتب تسهیلات اشتغالزایی تا سقف 10 میلیون تومان برای کارگاه‌ها و صنایع کوچک از محل قرض‌الحسنه مصوب و به بانک‌های عامل ابلاغ می‌شود.

    \r\n

    بهمنی ادامه داد: در استان‌ها دستورالعمل مربوط به پرداخت "تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال "، ابلاغ شده و هم‌اکنون از طریق کمیته امام خمینی پرداخت تسهیلات مذکور انجام می‌شود.

    \r\n

    رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از اظهارات خود در واکنش به این نکته که تاکنون دستورالعمل پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی به بانک‌های عامل ابلاغ نشده است، تصریح کرد:‌ دستور العمل مشاغل خانگی به تمامی بانک‌ها ابلاغ شده است.

    \r\n

    وی در مورد تدوین پیش نویس‌های قوانین بانک مرکزی و بانک‌های تجاری در راستای اجرای طرح تحول بانکی برای سال آینده، اظهارداشت: طرح تحول بانکی بعد از هدفمندی یارانه‌ها در دستور کار برای اجرا قرار دارد و به همین منظور باید تحولات سیستم بانک‌ها را مورد توجه و بررسی قرار داد.

    \r\n

    وی افزود: اصلاحات مربوط به بانک‌ها هم اکنون در بانک مرکزی در حال بررسی است و اصلاحات لازم در کمیسیون اقتصادی دولت انجام خواهد شد و سپس به شبکه بانکی ابلاغ می‌شود.

    \r\n

    رئیس کل بانک مرکزی عدم تصویب لایحه تحول بانکی در کمیسیون اقتصادی دولت را از مهمترین دلایل عدم اعلام جزئیات کامل این طرح عنوان و تصریح کرد: قطعاً محورهای طرح تحول بانکی بر عملکرد بانک‌ها، اداره بانک‌ها، نرخ‌های سود بانکی و منابع قرض‌الحسنه متمرکز خواهد بود.

    \r\n

    رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته با تأکید براینکه طبق طرح تحول سیستم بانکی نرخ سود تابعی از نرخ تورم خواهد بود، گفته بود: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته نرخ سود بانکی شناور و بعد از گذشت یک دوره زمانی مثل یک ماه در صورت تغییر نرخ تورم متناسب با آن تعیین خواهد شد.

    \r\n

    رئیس کل بانک مرکزی در ارتباط با نظر رئیس جمهوری در خصوص تعیین نرخ سود براساس نرخ تورم، تاکید کرده بود: این یک اصل علمی است، براساس یک سری ضوابط علمی نرخ سود بانکی تعیین می شود آنچه در طرح تحول سیستم بانکی مدنظر قرار گرفته نیز بر مبنای همین اصل علمی است.

    \r\n

    این گزارش حاکی است، حسین قضاوی روز گذشته از تدوین دو پیش‌نویس برای قانون جدید بانکداری به ترتیب برای بانک مرکزی و بانک‌های تجاری خبر داده و گفته بود: باید دنبال فرصت مناسب بود که این پیش‌نویس‌ها در کمیسیون اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گیرد و نهایتاً در قالب لایحه به مجلس ارائه شود.

    \r\n

    وی در پاسخ به اینکه آماری از میزان یارانه‌های برداشتی از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در بانک مرکزی برآوردی شده، گفت: در زمان اعلام شماره حساب، برخی از مردم حساب‌های مختلفی مانند حساب‌های عمومی، جاری، سپرده‌گذاری و سرمایه‌گذاری را به ثبت رسانده و یا حساب‌های جداگانه‌ای را افتتاح نموده و قصد داشتند یارانه‌ها به حساب مورد نظر خود واریز شود.

    \r\n

    بهمنی افزود: به دلیل اینکه منابع حساب‌هایی مذکور "مخلوط " بود، فرضاً‌ ممکن است یارانه‌ها به حساب‌های حقوقی آنها نیز ریخته شده باشد بنابراین دقیقاً مشخص نبود که افراد از این حساب‌ها حقوق خود را برداشت کرده‌اند یا یارانه‌هایشان را.

    \r\n

    رئیس کل بانک مرکزی در خصوص میزان مراجعه‌کنندگان به بانک‌ها برای برداشت یارانه‌ها از حساب‌ها در روزهای نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: در روزهای اول تا سوم که مسدودیت حساب یارانه‌ها برطرف شده بود، تعداد مراجعه‌‌کنندگان به بانک‌ها بسیار کم بود.

    \r\n

    این مقام مسئول در شبکه بانکی ادامه داد: در ساعات پایانی روز اول اجرای این قانون، بنده و مسئولان مربوطه در بانک مرکزی پیش‌بینی کردیم که کمتر از نیم درصد از مراجعه‌کنندگان به بانک‌ها به منظور برداشت یارانه‌ها بودند.

    \r\n

    وی گفت: ارائه آمار دقیق در مورد میزان برداشت یارانه‌ها از حساب‌ها به تفکیک، به خاطر مخلوط بودن حساب‌ها مقدور نیست.

    \r\n

    بهمنی افزود: این حالت تنها در صورتی امکانپذیر می‌شد که روز اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به بانک‌ها ابلاغ می‌شد که حساب‌های یارانه‌ حتماً باید دارای شناسه مشخص و جداگانه‌ای باشند. در این شرایط می‌توانستیم امار دقیق برداشت یارانه از حساب‌ها را اعلام کنیم.

    \r\n

    بهمنی در مورد جزئیات بررسی افتتاح حساب ویژه‌ای به منظور واریز یارانه‌ها و اختصاص سود به این حساب‌ها در شورای پول و اعتبار اظهار داشت: این امر اصلاً مربوط به بانک‌ مرکزی نیست بلکه مربوط به بانک‌ها است. مسلماً زمانی که فردی حساب پس‌انداز و یا کوتاه مدت خود را برای واریز یارانه‌ها اعلام کرده است در صورت عدم برداشت، سود دریافت می‌کند.

    \r\n

    بر پایه این گزارش، حسین قضاوی گفته بود: ممکن است شورای پول و اعتبار در جلسات آتی راهکاری را برای جذابیت ماندگاری یارانه‌ها در حساب‌های مردم در نظر بگیرند؛ فرضاً سپرده کوتاهمدت ویژه با سود جذاب‌تری را برای یارانه‌ها معرفی کند.

    \r\n

    بهمنی همچنین با بیان اینکه نرخ سود شناور در شرایطی اعلام شد که احتمال افزایش تورم وجود داشت، از عدم افزایش این نرخ بر اساس پیش‌بینی‌ها خبر داد.

    \r\n

    وی در مورد تعیین نرخ سود شناور برای سال آینده، اظهار داشت: بنده زمانی که از برنامه بانک مرکزی برای تعیین نرخ سود شناور خبر دادم به شرایط بعد از هدفمندی یارانه‌ها و اینکه در مورد نرخ‌های سود بانکی باید چه تصمیمی گرفته شود، فکر می‌کردم.

    \r\n

    وی افزود: خوشبختانه آثاری که از هدفمندی یارانه‌ها دیدم، بسیار مثبت بوده است بنابراین در نرخ سود سال آینده حتماً تجدید نظر خواهیم کرد.

    \r\n

    بهمنی در ادامه با تأکید براینکه سیستم بانکی در هدفمندی یارانه‌ها بسیار هماهنگ و مطلوب عمل کرد، گفت: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در 28 آذرماه با پرداخت حقوق کارمندان همزمان شده بود و باید یادآورد شد که پرداخت حقوق به تنهایی بانک‌ها را با فشار روبه‌رو می‌کند.

    \r\n

    رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در مقطع مذکور (روزهای نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها) علاوه بر مراجعه‌کنندگان به بانک‌ها به منظور دریافت حقوق، مراجعه 61 میلیون نفر برای برداشت یارانه‌ها، مراجعه بیش از 100 میلیون نفر برای پرداخت قبوض آب، برق، گاز، پرداخت مابه‌التفاوت یارانه نان از سوی دولت و همچنین پرداخت سود سهام عدالت همزمان شده و همین امر موجب شلوغی بانک‌ها در آن روزها شده بود.

    \r\n

    بهمنی تأکید کرد: با تمام این موارد سیستم بانکی با مدیریت و هدایت بانک مرکزی به نحو بسیار مطلوب در این زمینه فعالیت کرد.

    \r\n\r\n\r\n\r\n\r\n
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو