عصر بازار

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران:

بانک مرکزی وارد عمل نشود سکه ۴۱۰هزار تومان می شود

اعتبار- به گفته رییس اتحادیه طلا وجواهر تهران، اگر بانک مرکزی نسبت به وارد کردن سکه طرح قدیم به بازار اقدام نکند تفاوت قیمت میان سکه های طرح قدیم و جدید می تواند تا ۱۰ هزار تومان دیگر هم بیشتر شود و قیمت سکه طرح قدیم را به ۴۱۰ هزار تومان برساند.

بانک مرکزی وارد عمل نشود سکه ۴۱۰هزار تومان می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۰۲:۴۰:۰۴

    احمد وفادار در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری اعتبار از وجود تفاوت 40 هزار تومانی میان سکه های بهار آزادی طرح های قدیم و جدید در بازار اظهار تعجب کرد و گفت: برای ما هم جای سوال است که چرا باید بین این دو نوع سکه در بازار باید این قدر تفاوت قیمت وجود داشته باشد زیرا حداکثر تفاوت منطقی میان این دو نوع سکه پنج هزار تومان است نه 40 هزار تومان.

    \r\n

    وی از تشکیل تیمی برای بررسی این موضوع در بازار طلا خبر داد و گفت: ابتدا فکر می کردیم که عده ای سوداگر با بازی با قیمت سکه قدیم، آن را به قیمت 400 هزار تومان و بیشتر رسانده اند اما متوجه شدیم که مردم بدون دلیل به طرف خرید سکه طرح قدیم هجوم برده و باعث افزایش قیمت آن شده اند.

    \r\n

    به گفته وفادار، با این شرایط اکنون عده ای هم که سکه طرح قدیم داشتند و با گرفتن مابالتفاوتی تا پنج هزار تومان، آن را با سکه طرح جدید معاوضه می کردند از این کار خودداری می کنند و سکه ها را به امید گران تر شدن، نزد خود نگه داشته اند.
    \r\nکمبود سکه طرح قدیم در بازار

    \r\n

    رییس اتحادیه طلا وجواهر تهران، تعداد سکه طرح قدیم را در بازار بسیار کم خواند و افزود: برخی طلافروشی ها اکنون حتی یک سکه طرح قدیم هم ندارند اما در مقابل می توانند به خریدار 50 سکه طرح جدید هم بفروشند.

    \r\n

    وی با بیان این نکته که سال گذشته تفاوت سکه های طرح قدیم و جدید در حد صفر بود، یادآور شد: از یکی دو ماه گذشته قیمت این دو نوع سکه از هم فاصله گرفت و یک ماه پیش به 15 هزار تومان و از هفته گذشته که همه به سمت خرید سکه طرح قدیم هجوم برده اند این فاصله به بیش از 40 هزار تومان رسیده است.

    \r\n

    وفادار با تاکید بر این نکته که نمی توان تعداد سکه های طرح قدیم را در بازار تخمین زد، ادامه داد: هم اکنون 120 طلافروشی دارای مجوز فروش و وکیوم سکه از اتحادیه طلا و جواهر تهران، به طور متوسط هرکدام پنج سکه طرح قدیم دارند و نمی توانند به مراجعه کنندگان برای خرید این نوع سکه، پاسخ مثبت بدهند.
    \r\nوزن و عیار هر دو سکه یکی است

    \r\n

    وی بر یکسان بودن ویژگی های سکه های طرح قدیم و جدید تاکید کرد و گفت: هر دو نوع سکه، دارای عیار 22 و وزن 8 گرم و 133 سوت هستند و من تعجب می کنم که چرا مردم برای خرید سکه طرح قدیم مراجعه می کنند در حالی که می توانند سکه طرح جدید را با همان ویژگی ها ولی 40 هزار تومان کمتر، خریداری کنند.

    \r\n

    رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، آخرین سال ضرب سکه طرح قدیم را سال 1370 ذکر کرد و اظهار داشت: داشتن 19 سال قدمت و ضرب نشدن مجدد سکه طرح قدیم نباید باعث شود که این سکه 40 هزار تومان بیشتر از سکه کاملا مشابه خود ارزش داشته باشد و حداکثر تفاوت طبیعی و منطقی میان این دو نوع سکه، پنج هزار تومان است.

    \r\n

    وی در عین حال برای حل این مشکل راهکار ارائه کرد و گفت: تنها راه حل این موضوع این است که بانک مرکزی وارد عمل شود و با واردکردن 100 هزار سکه طرح قدیم در یک روز به بازار، قیمت این نوع سکه را تا 35 هزار تومان کاهش دهد.

    \r\n

    وفادار تاکید کرد: احتمالا بانک مرکزی در صندوق خود سکه طرح قدیم دارد و اگر هم نداشته باشد می تواند با قالب هایی که در اختیار دار، آن را برای یک روز ضرب و وارد بازار کند تا قیمت آن به حالت طبیعی قبلی بازگردد. فقط در این صورت است که قیمت سکه طرح قدیم می شکند و به سکه طرح جدید کاملا نزدیک می شود.

    \r\n

    وی خاطرنشان کرد: به عنوان رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران از بانک مرکزی درخواست می کنم تا با وارد کردن سکه طرح قدیم به بازار، اجازه ندهند که عده ای سودجو، از شرایط سوءاستفاده کنند و قیمت این نوع سکه را این گونه بالا ببرند.

    \r\n

    \r\n

    \r\n

    \r\n

    \r\n
    پورسعید خلیلی