عصر بازار

نگرانی‌ها درباره رشد اقتصاد جهانی ادامه دارد

تضعیف ارزش دلار در مقابل اسعار

عصر اعتبار- آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار ارزهای عمده حاکی از کاهش ارزش دلار در برابر ین، یورو، فرانک و پوند است.

تضعیف ارزش دلار در مقابل اسعار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری اعتبار به نقل از خبرآنلاین، تازه‌ترین نتایج بررسی‌های بانک مرکزی از تحولات بازار ارزهای عمده در هفته منتهی به اول شهریورماه امسال نشان می‌دهد که متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر ین، یورو، فرانک و پوند به ترتیب 0.75، 0.67، 1.49 و 0.35 درصد تضعیف شد.

     به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، در هفته گذشته هر یورو در محدوده 1.1389 - 1.1025 دلار و هر پوند در محدوده 1.5691 - 1.5586 دلار در نوسان بود. همچنین هر دلار نیز در دامنه 124.41 - 122.05 ین متغیر بود.

    این گزارش عوامل تقویت دلار در مقابل اسعار را کم‌رنگ شدن احتمال جنگ ارزی و اخبار مثبت بازار مستغلات ایالات متحده و نیز عوامل تضعیف دلار در مقابل اسعار را انتشار صورت‌جلسه فدرال رزرو، کم شدن احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه سپتامبر و نگرانی در مورد رشد اقتصادی جهان در سال‌جاری میلادی به دلیل ضعف فعالیت‌های کارخانه‌ای چین اعلام کرده است.

     

    بر این اساس، روند تغییرات شاخص دلار در هفته منتهی به اول شهریورماه چنین بوده است؛ ارزش دلار آمریکا روز دوشنبه در برابر سبدی از ارزهای عمده افزایش یافت. این سومین روز معاملاتی پیاپی بود که دلار آمریکا تقویت می‌شد. این رشد از آن رو رخ داد که معامله‌گران بیشتر در پی اخبار مربوط به افزایش نرخ بهره آمریکا بودند و نگرانی در مورد جنگ ارزی که چین آغازگر آن بود، به طور چشم‌گیر کاهش یافت. عدم تضعیف بیشتر یوان توسط بانک مرکزی چین، این گمانه را بین بازیگران بازار تقویت کرد که دیگر در چند هفته آتی، خبری از کاهش ارزش یوان و واکنش احتماعی از سوی دیگر بانک‌های مرکزی نیست.

    روز سه شنبه ارزش دلار آمریکا در برابر یورو تقویت شد. اختبار مثبت از بازار مستغلات ایالات متحده به گمانه‌زنی در مورد افزایش زودهنگام نرخ بهره فدرال رزرو دامن زد و از همین رو ارزش دلار آمریکا بالا رفت. البته با وجود افت شدید بازار سهام چین و روی آوردن معامله‌گران به ارزهای امن مانند ین ژاپن و فرانک سوییس، ارزش دلار آمریکا در برابر این ارزها افت کرد. در حالی که در معاملات اولیه روز، شاخص دلار آمریکا افت کرده بود، با انتشار آمار بازار مستغلات ایالات متحده، شاخص دلار آمریکا رشد 0.2 درصدی را ثبت کرد.

    روز چهارشنبه انتشار صورت‌جلسه روزهای 28 و 29 ژوئیه فدرال رزرو موجب شد تا معامله‌گران از انتظارات خود مبنی بر افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر عقب‌گرد داشته باشند. از همین رو، دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای عمده تضعیف شد. این صورت‌جلسه نشان داد که تنها یک عضو کمیته بازار باز فدرال رزرو حاضر به افزایش نرخ بهره است. البته دیگر اعضای کمیته نیز معترف بوده‌اند که بهبود در بازار نیروی کار و شرایط اقتصادی، ایالات متحده را آرام آرام برای افزایش نرخ بهره پس از قریب یک دهه آماده می‌کند. در این روز شاخص دلار امریکا به میزان 0.7 درصد کاهش داشت.

    روز پنج‌شنبه، همانند روز معاملاتی قبل، ارزش دلار امریکا در مقابل یورو کاهش یافت، زیرا انتظار از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر کم‌رنگ‌تر از گذشته شد. در این روز ارزش هر یورو با افزایش بیش از یک درصد، به 1.12 دلار آمریکا رسید. بازار اوراق قرضه آمریکا و نرخ بهره کوتاه‌مدت در این بازار حکایت از آن داشت که معامله گران احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را یک سوم می‌دانستند؛ در حالی که در هفته قبل از آن این احتمال 48 درصد بود. شاخص دلار آمریکا در این روز با 0.35 درصد افت مواجه بود.

    روز جمعه با انتشار آمار ضعیف کارخانه‌ای در چین، ارزش دلار آمریکا باز هم در برابر یورو تضعیف شد، زیرا این آمار به نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصاد جهانی دامن زد و باعث شد تا بار دیگر معامله‌گران از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه آتی میلادی ناامید شوند. در این روز شاخص دلار آمریکا یک درصد از ارزش خود را از دست داد و به سطح روز 30 ماه ژوئن رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو