عصر بازار

معاون نظارتی بانک مرکزی مطرح کرد

به حساب های بانکی سرک کشیده نمی شود

عصر اعتبار- با توجه به پیشرفت های حوزه الکترونیک بانک ها نه تنها افزایش شعبه نداشته بلکه ۲۰۰ تا ۲۵۰ شعبه آنها نیز کم شده است.

به حساب های بانکی سرک کشیده نمی شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از تسنیم، حمید تهرانفر در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در بانک مرکزی برگزار شده بود به بیان آخرین وضعیت بازنگری قوانین پولی و بانکی در لایحه اصلاح نظام بانکی پرداخت و  اظهار داشت: هر سه قانون بانکداری بدون ربا، بانک مرکزی و در قالب یک بسته نهایی شده و امید می رود در آینده نزدیک به هیات وزیران تقدیم و بعد از آن برای تصویب به مجلس داده شود.

    وی در خصوص شعب بانک ها نیز اینطور گفت که با توجه به پیشرفت های حوزه الکترونیک بانک ها ناگزیر از فن آوری روز نه تنها افزایش شعبه نداشته بلکه 200 تا 250 شعبه آنها نیز کم شده است.

    معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: امسال شاهد سرعت بیشتری در کاهش شعب بانک ها خواهیم بود. در حوزه مناطق آزاد بسیار جدی در تلاش هستیم مقررات قبلی که به تدریج رنگ باخت را احیا کنیم و در آینده نزدیک با معرفی قوانین جدید، مناطق آزاد از امتیاز ویژه برای فعالیت بانکی در این حوزه برخوردار شوند که مصداق آن شرایط فعالیت بانک های خارجی است.

    وی در ارتباط با بنگاه داری نیز گفت: در سال قبل بنگاه داری در بانک ها متوقف شده و هیچ بانکی شرکت جدیدی را ایجاد نکرده است البته یک بانک که سهامدار آن به نهاد حاکمیتی متوسل است برای افزایش سرمایه دو شرکت را قبول کرده است.

    این مقام مسئول در بانک مرکزی در خصوص اموال و املاک بانک ها نیز گفت: قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر تکلیف اموال بانک ها را مشخص کرده و اموال مازاد باید طبق برنامه تعیین شده توسط بانک مرکزی فروخته شود.

    تهرانفر در ارتباط با میزان معوقات بانک ها ادامه داد: نسبت میزان معوقات همان رقم قبلی است و رشد بیشتری را در این مدت شاهد نبودیم البته دستورالعمل شناسایی معوقات بانک ها در حال بازنگری است و به زودی به شورای پول و اعتبار ارائه می شود.

    وی در خصوص هفت هزار موسسه غیرمجاز گفت: اعلام این رقم به معنای آن نیست که تمام این هفت هزار موسسه در قد و قواره عسگریه و کوثر فعالیت می کنند چراکه تعداد موسسات غیرمجاز بزرگ شاید به اندازه انگشتان دست هم نباشد.

    معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: بخش زیادی از این موسسات مربوط به صندوق های قرض الحسنه تک شعبه ای، لیزینگ ها، صرافی های غیرمجاز و ... است.

    وی گفت: 1700 میلیارد تومان مجموع منابعی است که در صندوق های قرض الحسنه تحت نظر سازمان اقتصاد اسلامی فعالیت می کنند.

    *اطمینان بانک مرکزی به مردم: به حساب های بانکی سرک کشیده نمی شود

    تهرانفر در خصوص سرک کشیدن به حساب های بانکی پیرو ابلاغیه اخیر رئیس جمهور در حوزه مالیات های مستقیم اینطور به مردم اطمینان داد که این موضوع صرفا در حوزه مالیاتی است و نباید محلی برای نگرانی مردم وجود داشته باشد.

    وی ادامه داد: نیت سرک کشیدن به حساب ها را نداریم به طور محرمانه اطلاعات مشتریان در اختیار سازمان مالیاتی قرار خواهد گرفت و جای نگرانی نیست.

    معاون نظارتی بانک مرکزی در خصوص دستورالعمل صرافی ها نیز گفت: تاریخ انقضای صرافان قدیمی برای تطبیق با این دستورالعمل حداکثر تا 28 مرداد بود که تمام شد و قابل تمدید هم نبود.

    در ادامه این نشست خبری تهران‌فر در خصوص دستورالعمل فعالیت صرافان که این روزها با مخالفت برخی از صرافان در سطح بازار روبرو شده است، اظهار داشت: در جدیدترین جلسه اخیر نمایندگان بانک مرکزی با کانون صرافان مطالب مختلفی در این رابطه مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه تأکید کردم که دستورالعمل صرافی‌ها مانند تمام قوانین دستخوش تغییر خواهد بود. به نحوی که حتی قانون اساسی نیز در برخی از شرایط تغییر پیدا می‌کند. لذا دستورالعمل صرافی‌ها نیز بنا به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی امکان اصلاح خواهد داشت.

    وی افزود: البته آن دسته از صرافی‌هایی که مطابق دستورالعمل فعالیت نکرده‌اند عملکرد غیرقانونی دارند و باید نسبت به اصلاح اقدامات لازم را انجام دهند.

    معاون نظارت بانک مرکزی در مورد سازمان‌دهی موسسات غیرمجاز نیز افزود: بنده در مصاحبه‌های قبلی نیز اعلا م کردم که این موسسات بزرگ غیرمجاز به تعداد انگشتان دست نیز نمی‌رسد اما بخش اعظمی از نقدینگی جامعه را در اختیار خود گرفته اند.

    تهران‌فر با اشاره به اینکه دو تا از این موسسات بزرگ در سال گذشته مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند اظهار داشت: یکی دو مورد از موسسات بزرگ غیرمجاز نیز به صورت جدی در حال اصلاح عملکرد خود و کسب مجوز از بانک مرکزی هستند اما یکی دو تا از موسسات نیز هستند که هنوز برای اصلاح عملکرد خود قدم اساسی را برنداشته‌اند.

    وی اضافه کرد: به صورت کلی عملکرد موسسات بزرگ زیر ذره بین بانک مرکزی است و ما با آنها براساس ضوابط برخورد خواهیم کرد.

    معاون نظارت بانک مرکزی در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد وضعیت اصلاح نظام بانکی کشور پرداخت و گفت: لایحه اصلاح نظام بانکی کشور هم اکنون در حال جمعبندی است البته قبل از ارائه نهایی آن به هیئت دولت در اختیار وزارت دارایی قرار گرفته تا آنها نظرات خود را در این رابطه اعلام کنند. در مجموع طی هفته‌های آینده لایحه جمع بندی شده اصلاح نظام بانکی برای تصویب به هیئت دولت ارسال خواهد شد.

    *بانک ایران و آمریکا در حد پیشنهاد است

    تهران‌فر در خصوص تأسیس بانک ایران و آمریکا نیز گفت:در حال حاضر تشکیل این بانک فقط در حد پیشنهاد است و یک موافقتنامه کلی در این رابطه مطرح شده است. به محض تکمیل جزئیات بیشتر اطلاع رسانی را انجام خواهیم داد.

    وی با تأکید براینکه بانک مرکزی امروز با تحریم سازمان ملل و تحریم‌های گروه تأمین مالی تروریست و مبارزه با پولشویی روبرو است، اظهار داشت: درصددیم تا با رایزنی و  مصوبات مختلف مجلس تاحدودی تحریم‌های اعمالی بر بانک مرکزی را کاهش دهیم.

    معاون نظارت بانک مرکزی در رابطه با اقدامات برخی از بانک‌ها در اضافه برداشت از بانک مرکزی گفت: هم اکنون اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی رقم قابل توجهی نیست. پیش از این بانک کشاورزی اقداماتی را در رابطه با اضافه برداشت انجام داده بود که این موضوع با اعمال تصمیماتی مدیریت شد. سایر بانک‌ها نیز اضافه برداشت قابل توجهی از بانک مرکزی نداشته‌اند. البته شاید یکی دو بانک خصوصی اضافه برداشت‌هایی را از بانک مرکزی انجام داد که ما مجبور شدیم برخی محدودیت‌ها را برای آنها اعمال کنیم.

    تهران‌فر اضافه کرد: هم اکنون 25 هزار میلیارد ریال از بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی پرداختت شده و 113 هزار میلیارد ریال کاهشی بدهی بانک های خصوصی غیر اصل 44 به بانک مرکزی بوجود آمده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو