عصر بازار

در نشست خبری بانک مرکزی به مناسبت هفته دولت اعلام شد

ایران چک و سکه های جدید رونمایی می شوند

عصر اعتبار- دبیرکل بانک مرکزی گفت سامانه پیام رسانی مالی سپام را به عنوان بستر عملکرد سوئیفت طی سه ماه پایانی امسال راه اندازی خواهیم کرد.

ایران چک و سکه های جدید رونمایی می شوند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار»، محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود به بیان آخرین خبرها از توسعه ابزارها و تجهیزات در حوزه بانکداری الکترونیک پرداخت و  اظهار داشت:  طی سه دوره از زیرساخت شاپرک در حوزه خدمات ارزش افزوده از جمله سبد کالا استفاده شد.

وی با بیان اینکه سامانه آریا جایگزین ساتناست که توسط موسسان بومی راه اندازی شد،‌تصریح کرد: سپام را به عنوان بستر عملکرد سوئیفت طی سه ماه پایانی امسال راه اندازی خواهیم کرد. این سامانه پیام رسانی مالی را به عهده دارد.

دبیر کل بانک مرکزی از راه اندازی صندوق جبران خسارت مشتریان در این بانک خبر داد و گفت: در سال 93 تعداد خودپرداز به 40462 و تعداد پایانه های فروش شعب 64337 بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 19 میلیارد تراکنش در کشور طی سال گذشته سامان داده شده است، تصریح کرد: با لحاظ تراکنش های بانکی این رقم به بیش از 30 میلیارد تراکنش می رسد.

احمدی با تأکید براینکه در سال 93 بیش از 28 میلیون تراکنش به صورت روزانه از سوی بانک مرکزی مدیریت شده است،‌ افزود: تعداد تراکنش های شتاب در چهارماهه ابتدای 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 29 درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول در بانک مرکزی به وضعیت چکاوک نیز اشاره ای داشت و گفت: آمار این بخش قابل ملاحظه است،تعداد چک هایی که در این سامانه رسیده در خرداد 94 به یک میلیون هم می رسد. روزانه 280 هزار قطعه چک با رقم 54 هزار میلیارد ریال در سامانه چکاوک جابه جا می شود.

* فردا زمان رونمایی از ایران چک و سکه های جدید بانک مرکزی
احمدی در خصوص اسکناس جدید در حوزه پول گفت: ایران چک 50 تومانی با طرح جدید را در آینده نزدیک خواهیم داشت که در کنار سکه نقره و طلا با طرح جدید وارد بازار خواهند شد.

وی با بیان اینکه قطع ایران چک با گذشته تفاوت خواهد داشت، گفت: به مناسبت ولادت امام رضا (ع) انتشار ایران چک و سکه جدید از شهر مشهد آغاز می شود.

احمدی در ارتباط با افزایش سقف برداشت از خودپردازها گفت: برداشت ما این است که باید سقف تغییراتی داشته باشد و سقف 400 هزار تومان در بانک مرکزی مطرح است که امید می رود تا یکی دو ماه آینده این موضوع نهایی شود.

وی در خصوص بسته بندی سکه نیز گفت: تا پایان امسال بسته بندی ها را در تمام سکه ها از جهت امنیتی، زیبایی و شماره سری سکه ها خواهیم داشت. الان عرضه آزاد سکه به بازار نداریم ولی هر زمان براساس سیاست ها نیاز به ورود بانک مرکزی باشد سکه های بسته بندی وارد بازار می شوند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو