عصر بازار

معاون نظارتی بانک مرکزی:

احتمال خروج طرف ونزوئلایی از بانک مشترک ایران و ونزوئلا

عصر اعتبار- حمید تهران‌فر افزود: طرف ونزوئلایی، درمجمع صاحبان سهام و هیات مدیره هم شرکت نمی‌کندکه بر این اساس جلسات هم به حدنصاب نمی‌رسد؛ به نظر میرسد طرف خارجی از کار با ایران منصرف شده است.

احتمال خروج طرف ونزوئلایی از بانک مشترک ایران و ونزوئلا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از نسیم، معاون نظارتی بانک مرکزی اعلام داشت که طرف ونزوئلایی در بانک مشترک ایران و ونزوئلا علاقمند به مشارکت نبوده و این بانک از سوی طرف ایرانی اداره می شود.

    بانک مشترک ایران وونزوئلا، به عنوان نخستین بانک مشترک غیردولتی درایران براساس موافقت  نام منعقد شده بین نمایندگان دو کشور ایبران و جمهوری  لبولیوار در سال  88 فعالیت خود را کلید زد.

    پیشتر مدیر عامل بانک مشترک ایران و ونزوئلا به نسیم گفته بود که همکاری بانکداری در بانک مشترک به طور کامل قطع شده و اذعان داشته است که بانک مرکزی برای بانک های دولتی و غیردولتی یک اساسنامه تیپ داشته که اگر برای بانک مشترک هم اساسنامه تیپ وجود داشت مشکل بانک مشترک ایران ونزوئلا با بانک مرکزی هم حل شده بود.

    بر همین اساس، حمید تهران فر، در گفتگو با نسیم گفت که اساسنامه های موجود مختص بانک های غیردولتی در داخل کشور بوده که حتی مربوط به بانک هایی که در مناطق آزاد هم فعالیت می کنند هم نیست و افزود که اساسنامه موجود، مختص بانک های تجاری داخل سرزمینی بوده که مالکیت آنها صد درصد ایرانی بوده و باید برای سایر موارد ازجمله بانک های مشترک در زمان خود فکری کرد.

    به نظر می رسد بانک مشترک ایران و ونزوئلا از زمان تاسیس تا اکنون دارای برخی مشکلات ریز و درشت  بوده که درحال حاضر، نداشتن اساسنامه تیپ و ترکیب هشت نفره هیات مدیره را می توان به عنوان برش خاصی از معضلات این بانک نام برد.

    با اینهمه تهرانفر، فعالیت این بانک با ترکیب هیات مدیره هشت نفره را ناشی از ضعف نظارت بانک مرکزی در دولت قبل ارزیابی نکرد و گفت که طرف ونزوئلایی علاقمند به مشارکت در اداره این بانک مشترک نیست.

    به گفته وی،طرف ونزوئلایی،در مجمع صاحبان سهام و هیات مدیره هم شرکت نمیکنند که بر این اساس جلسات هم به حدنصاب نمی رسد.

    معاون نظارتی بانک مرکزی، احتمال داد که طرف مقابل در مرحله بررسی مجدد وضعیت شراکت خود در این بانک بوده که ممکن است از ترکیب این بانک هم منصرف و یا خارج شوند.

    وی، تاکید کرد که بانک مشترک مذکور از ناحیه  طرف ایرانی اداره می شود و توضیح داد که یکی از اهداف ایجاد این بانک جذب سپرده مردم و ارایه تسهیلات بوده که در حال حاضر بخش جذب سپرده مردمی آن فعال نبوده و البته مردم هم درحال حاضر نسبت به این بانک آگاهی آنچنانی هم ندارند.

    چندی پیش، داوود بنایی، مدیر عامل بانک مشترک ایران و ونزوئلا با بیان اینکه در آینده مجمع به طرف خارجی بابت تداوم عدم حضور جدی در جلسات مجمع هشدار خواهد داد به «نسیم»  گفت که اگر طرف  ونزوئلایی بخواهد در مجامع حضور پررنگتری نداشته باشد، مجبور خواهد بود که سهام خود را واگذار کند و افزود که ترجیح در اساسنامه حضور کشور ثالث  بوده که ممکن است این موضوع به حقیقت هم بپیوندند.

    وی، درباره علت بروز مشکل بین بانک ایران و ونزوئلا و بانک مرکزی هم گفت که علت این امر نداشتن اساسنامه تیپ برای راه اندازی  بانک مشترک و عدم معرفی اعضا هیات مدیره ونزولایی در بانک مرکزی بوده است .

    بنایی، اذعان داشت که بانک مرکزی برای  بانک های دولتی و غیردولتی یک اساسنامنه تیپ دارد و اگر  برای بانک مشترک هم اساسنامه تیپ وجود داشت مشکل بین این دو بانک مذکور هم حل شده بود.

    وی، افزود که با توجه به ساختار بانک، بانک توسعه ای  با 400 میلیارد تومان توانایی کار جدی نداشته و باید دستکم سرمایه آن به  2 میلیارد دلار برسد.

    مدیرعامل بانک مشترک ایران و ونزوئلا، علت دیگر اختلافات موجود بانکی بین بانک مرکزی  با بانک مشترک را  ترکیب هیات مدیره هشت نفره بانک دانست و اذعان کرد که در حال حاضر چهار نفر از ایران و چهار نفر هم از ونزوئلا عضو هیات مدیره این بانک هستند، در حالیکه طبق قانون تجارت باید ترکیب هیات مدیره فرد باشد نه زوج.

    مدیر عامل بانک مشترک ایران و ونزوئلا ،با تاکید بر اینکه همکاری در زمینه بانکداری با کشور ونزوئلا به طور  کامل  قطع شده است، افزود که استمرار نظام ارزی کنونی در ونزوئلا و نظام بروکراتیک به شدن برای همکاری بین بانکی دو کشور مشکل ساز است .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو