عصر بازار

یک کارشناس اقتصادی عنوان کرد

ایران ظرفیت رشد ۱۵ درصدی اقتصاد را دارد

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه توقف سیاست‌های اشتباه دولت قبل در اقتصاد تورم را تا حدودی کنترل کرد، گفت: ظرفیت‌های اقتصاد ایران بالاتر از این است، به طوریکه می‌توان گفت هر دولتی که رشد اقتصادی را به ۱۵ درصد نرساند موفق نیست.

ایران ظرفیت رشد ۱۵ درصدی اقتصاد را دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، مرتضی عزتی با اشاره به سیاست‌های عاقلانه دولت برای کنترل تورم، اظهار کرد: سیاست‌های اشتباه دولت قبل باعث افزایش تورم تا نرخ 40 درصدی شده بود، در تاریخ چنین اتفاقی کم سابقه بوده و این احتمال که تورم تا این حد افزایش پیدا کند استثنایی است. دولت با ایجاد تغییر در سیاست‌های اقتصادی و مدیران کل این حوزه توانست این روند را اصلاح کند.

    وی با بیان اینکه کنترل تورم یکی از اهداف دولت یازدهم در زمینه‌های اقتصادی بوده است، خاطرنشان کرد: شرایط اقتصاد ایران رکودی است و در این شرایط اگر دولت عاقلی امور اقتصادی را به دست بگیرد نباید نرخ تورم افزایش پیدا کند با این حال معلوم نیست که اگر دولت قبل باز هم سر کار بود تورم از 40 درصد نیز بالاتر می‌رفت.

    این استاد دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه توقف سیاست‌های اقتصادی اشتباه دولت قبل یکی از دلایلی بود که باعث کند شدن روند رو به رشد قیمت‌ها شده است، عنوان کرد: از سوی دیگر بخشی از بهبود وضع اقتصادی متاثر از سیاست‌های صحیح اقتصادی در دولت حاکم است و همین سیاست‌ها باعث شده که تورم بیش از میزانی که دولت پیش‌بینی کرده بود طی دو سال گذشته کاهش پیدا کند.

    عزتی ادامه داد: سیاست‌های اقتصادی عاقلانه‌ در کنار ظرفیت‌های اقتصاد ایران باعث شده است تورم کاهش پیدا کند، با این حال ظرفیت‌های اقتصادی کشور ما با در نظر گرفتن منابع طبیعی و نیروی انسانی به گونه‌ای است که می‌توان گفت هر دولتی که نتواند رشد اقتصادی را به 15 درصد برساند موفق نیست.

    وی با تاکید بر اینکه دستیابی به رشد اقتصادی 15 درصدی نیازمند وجود شرایط مساعد و زمینه‌های مناسب در اقتصاد است، تصریح کرد : شرایط اقتصاد ایران به گونه‌ای است که هر دولت عاقلی می‌تواند طی دو تا سه سال رشد اقتصادی را به 15 درصد برساند، اما این امر در صورتی می‌تواند محقق شود که رشد اقتصادی از قبل مثبت باشد.

    این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: با این حال در زمان آغاز به کار دولت رشد اقتصادی روی منفی پنج یا 6 درصد بود، اگر الان دولت توانسته این رشد را به مثبت سه درصد برساند به این معنا است که سیاست‌های اقتصادی 8 درصد تغییر جهت در نرخ رشد به وجود آورده است.

    عزتی با اشاره به اینکه سیاست‌های غلط دولت گذشته باعث رکود در اقتصاد ایران شده بود، گفت: این در حالی است که سیاست‌های عالمانه دولت فعلی این روند را تغییر داد، البته شرایط تحریم نیز باعث به وجود آمدن رکود اقتصادی شده بود، اما باید توجه داشت که همین تحریم‌ها در دولت فعلی نیز وجود داشته و تشدید شده بود ولی رشد اقتصادی به سمت مثبت حرکت کرد و انتظار می‌رود با برداشته شدن تحریم‌ها این رشد افزایش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی