عصر بازار

یک کارشناس امور مالیاتی:

مالیات جلوی احتکارگران مسکن قد علم می‌کند؟

عصر اعتبار- یک کارشناس امور مالیاتی با بیان این‌که «اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم» جلوی احتکارگران و سفته‌بازان بخش خرید و فروش ملک قد علم می‌کند، در عین حال از تاثیر این قانون بر افزایش فشار به مستاجران اظهار نگرانی کرد.

مالیات جلوی احتکارگران مسکن قد علم می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، مرتضی دلخوش اظهار کرد: اگر سیستم کنترلی دولت در بخش مالیات‌های مستقیم طوری طراحی شود که بار هزینه به دوش مصرف‌کنندگان نیفتد، تصویب قانون مالیات‌های مستقیم یک امر مثبت خواهد بود.

    وی افزود: از سوی دیگر این قانون می‌تواند به افزایش قیمت ملک منجر شود و ممکن است فشار این افزایش قیمت به دوش خریداران و مستاجران قرار گیرد. لذا دولت باید سیستمی را طراحی کند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

    این کارشناس امور مالیاتی درخصوص انتقاد سازندگان مبنی بر این‌که با توجه به رکود حاکم بر بخش مسکن در شرایط تورم کلی اقتصاد، اخذ مالیات از بخش ساخت و ساز اجحاف در حق آنهاست، تصریح کرد: این صحبت فعالان بخش ساخت و ساز در شرایط فعلی درست است اما باید در نظر داشت که قانون برای زمان بلندمدت تنظیم می‌شود و ممکن است تا سال‌های متمادی مشمول اصلاح نشود. لذا نباید صرفا با توجه به شرایط فعلی از تصویب قوانین آینده‌دار جلوگیری کرد.

    دلخوش ضمن موافقت با اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته بسیاری از سرمایه‌داران بخش مسکن، املاک را می‌خریدند و به قصد افزایش قیمت نگه می‌داشتند اما با تصویب این قانون مجبورند هرچه زودتر خانه‌های خالی را بفروشند؛ چون اگر نگه دارند مشمول مالیات می‌شود. این مساله می‌تواند به ورود خانه‌های خالی به بخش اجاره کمک کند و باعث کاهش اجاره بها شود.

    وی ضمن تاکید مجدد بر لزوم طراحی فرآیند در جهت جلوگیری از انتقال هزینه از مالک به خریدار، گفت: اگر این فرآیند به سمتی برود که موجران هزینه‌های اجاره را بر دوش مستاجر یا خریدار بگذارند، قانون ساختار مناسب خود را پیدا نخواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی