عصر بازار

تاکید اعضای مجمع بانک صنعت و معدن بر نقش مثبت و کارآمد این بانک در عرصة اقتصادی کشور

عصر اعتبار- مجمع عمومی سالیانه بانک صنعت و معدن سال منتهی به پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۳ با حضور طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، سیف رئیس کل بانک مرکزی، پورمحمدی معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، حسینی معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی و نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

تاکید اعضای مجمع بانک صنعت و معدن بر نقش مثبت و کارآمد این بانک در عرصة اقتصادی کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر اعتبار، دکتر طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مجمع با بیان این که گزارش سالانه بانک نشان از روند رو به رشد بانک صنعت و معدن و نقش بسیار کارآمد این بانک در تأمین مالی در پروژه‌های زیربنایی و ملی دارد تصریح کرد: بانک صنعت و معدن را یک بانک نمونه می‌دانم که در چارچوب یک سیستم مالی منظم حرکت می‌کند.

    وی در خصوص نقش بانک صنعت و معدن بیان داشت: ایجاد اشتغال، افزایش سطح رفاه عمومی و حل مشکلات اقتصادی کشور با رشد بخش صنعت و معدن کشور تحقق پیدا می‌کند و این بانک که مأموریت تأمین مالی صنایع کشور را برعهده دارد از نقش مؤثری در اقتصاد کشور برخوردار است.

    طیب‌نیا گفت: بانک صنعت و معدن که تاکنون و در شرایط تحریم به خوبی عمل کرده است، با برداشته شدن محدودیت‌های ناشی از تحریم و ایجاد شرایط جدید قطعاً نقش پررنگ‌تر و مؤثرتری را در عرصة اقتصادی کشور ایفا خواهد کرد.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه سخنان خود گفت: اگر بانک‌ها نتوانند وظیفة تأمین مالی خود را به انجام برسانند کشور ما با مشکلات متعددی روبرو می‌شود.

    وی تصریح کرد: فشار نقدینگی بر صنایع کشور ما سنگینی می‌کند و تنگنای اعتباری ناشی از مشکلات فروش باید از میان برداشته شود، این امر نیاز به تقویت بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه آنها دارد.

    طیب‌نیا افزود: ما باید تلاش کنیم تا در بودجه سال آینده حجم بالایی از منابع به نظام بانکی اختصاص یابد تا از این طریق بتوانیم به صنایع کشورمان برای رهایی از مشکلات موجود کمک کنیم.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مفهوم بانک توسعه‌ای باید مورد توصیف دقیق‌تری قرار گیرد تصریح کرد: این بانک‌ها حتی درکشورهایی با اقتصاد توسعه‌یافته نیز وجود دارند و از طریق اعطای تسهیلات با نرخ مناسب فعالیت می‌کنند.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: افزایش سرمایه بانک‌های توسعه‌ای از هر امر دیگری در کشور ضروری‌تر است و باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد.

    طیب نیا، در پایان از مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره، مدیران و کارکنان بانک صنعت و معدن به خاطر عملکرد سال 1393 تقدیر و تشکر کرد.

    نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه گفت: باید از همة روش‌ها برای افزایش سرمایه این بانک استفاده کرد، باید کاری کرد که این بانک، به عنوان تأمین‌کننده مالی صنایع زیربنایی کشور بتواند بهتر خدمت کند زیرا بانک صنعت و معدن با این سرمایه اندک اقدامات زیربنائی بسیار مهمی را در عرصه صنعت و معدن به انجام رسانده است.

    نعمت‌زاده افزود: اگر به دنبال انضباط مالی و ارائه خدمت مطلوب هستیم تنها راه، رفع مشکلات بخش صنعت و معدن و توسعة صنایع درکشور است که این امر با حمایت از بانک‌های توسعه‌ای مرتبط با این بخش‌ها سریعتر به نتیجه خواهد رسید.

    وی گفت: بدون انضباط، رشد صنعت تحقق پیدا نمی‌کند، در این مسیر باید با تمام توانمان حرکت کنیم زیرا کوچکترین غفلت موجب می‌شود که ما نتوانیم به نتایج مطلوب در بخش صنعت دست پیدا کنیم.

    نعمت‌زاده با اشاره به اهمیت تقاضا برای بخش صنعت کشور تصرح کرد: برای ایجاد رونق اقتصادی باید روش‌های مناسب برای تقویت تقاضا در ابعاد داخلی و خارجی اندیشیده شود.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت منابع خارجی برای تأمین مالی صنایع کشور گفت: ما برای رسیدن به رشد تولید در کشور باید به منابع بزرگ دست پیدا کنیم و برای این امر علاوه بر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ، بانک صنعت و معدن و دیگر بانک‌های توسعه‌ای باید وارد مذاکرات منظمی با بانک‌های خارجی شوند.

    وی تأکیدکرد:‌ خوشبختانه مدیرعامل بانک صنعت و معدن برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و هدایت آن  در بخش‌های مختلف صنعتی کشور دارای تبحر ویژه‌ای است و پس از اجرائی شدن توافق هسته‌ای، این امر مهم تحقق خواهد یافت.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: در بودجه سال آینده تا جایی که ممکن است باید سرمایة بانک‌ها افزایش پیدا کند و این امر از الزامات رشد صنایع در کشورمان است.

    نعمت‌زاده، ایجاد معاونت بانکی صنایع کوچک در بانک صنعت و معدن و حمایت ویژه این بانک از صنایع کوچک در بانک صنعت و معدن و حمایت ویژه این بانک از صنایع کوچک و متوسط رامورد تقدیر قرار داد و ابراز امیدواری کرد که رشد این صنایع درکشور موجب افزایش میزان اشتغال و توسعة مناطق محروم کشور شود.

    سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز در جلسة مزبورگفت: بانک صنعت و معدن همواره از توان کارشناسی بالایی در اعطای تسهیلات به طرح‌های صنعتی برخوردار بوده و امر یاد شده جایگاه ویژه‌ای به این بانک در نظام بانکی کشور می‌بخشد.

    وی افزود: دانش کارشناسان بانک صنعت و معدن در فرآینداعطای تسهیلات موجب شده است که بانک‌های دیگر از سال‌های دور از آموزش‌های این کارشناسان بهره گیرند.

    رئیس کل بانک مرکزی در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت سندیکایی که توسط بانک صنعت و معدن انجام می‌شود این امر را بسیار ارزشمند و قابل تقدیر توصیف کرد.

    سیف، صورت‌های مالی بانک صنعت و معدن در سال 1393 را مطلوب دانسته و گفت: این گزارش نشان‌دهندة مدیریت شایسته علمی این بانک است.

    رئیس کل بانک مرکزی، نظارت این بانک بر بازار پولی کشور را برای هدایت نقدینگی به سمت تولید را ضروری دانست.

    پورمحمدی،‌ معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز در جلسة مجمع عمومی عادی سالانه بانک صنعت و معدن سخن گفته و بیان داشت : این بانک از دو ویژگی برخوردار است که موجب ممتاز شدنش در نظام بانکی است و آن دو ویژگی منظم بودن و تأثیرگذاری این بانک است.

    وی در خصوص منظم بودن بانک صنعت و معدن تصریح کرد: این بانک هیچگونه اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته و امر یاد شده قابل تقدیر است و باید به عنوان نمونه و الگوی دیگر بانک‌ها قرار گیرد.

    پورمحمدی بیان داشت: بانک صنعت و معدن برای بخش صنعت بسیار ضروری و حیاتی است، زیرا 15 درصد از تأمین مالی این بخش را برعهده دارد.

    معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: بانک صنعت و معدن به خوبی اداره می‌شود،‌ نحوة برخورد با مشتری در این بانک جای قدردانی دارد، من کمتر دیده‌ام که صنعتگران از این بانک انتقاد کنند، در این بانک با روی باز و براساس اصل مشتری‌مداری با مشتریان رفتار می‌شود.

    وی افزود: حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی و صنعت،‌معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی در مجمع عمومی بانک صنعت و معدن نشان‌دهندة ارزش و اهمیت این بانک است.

    پورمحمدی در ادامة سخنان با اشاره به تفاوت بانک‌های توسعه‌ای با دیگر بانک‌ها پیشنهاد کردکه این بانک‌ها از نظر سرمایه و سطح اختیارات نیز باید متمایز بوده و میزان سرمایه و سطح اختیاراتش افزایش پیدا کند.

    وی گفت: اختیارات مدیریتی بانک‌های توسعه‌ای باید مطابق با ریسکی که با آن روبرو هستند افزایش پیدا کند و این در حالی است که در کشور ما اختیارات مدیریتی در یک بانک توسعه‌ای با یک بانک قرض‌الحسنه در یک سطح قرار دارد.

    این مقام اقتصادی کشور ما در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت:‌ در شرایط پس از تحریم، بانک‌ها عامل ارتباط سرمایه‌گذاران خارجی با داخل کشورمان هستند و این امر ضرورت آمادگی بانک‌ها برای شرایط یادشده را روشن‌تر می‌سازد.

    وی افزود: این بانک‌ها هستند که با توجه به توان کارشناسی که دارند می‌توانند بهترین شرایط سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران خارجی شناسایی کرده و شرکای مناسب داخلی را به آنها معرفی کنند.

    حسینی، معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی در جلسة مجمع عمومی عادی سالانه بانک صنعت و معدن گفت: استفاده از منابع صندوق توسعة ملی در تأمین مالی طرح‌های صنعتی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و بانک صنعت و معدن در این زمینه پیشرو محسوب می‌شود.

    حسینی افزود: بانک صنعت و معدن با توجه به توان کارشناسی بالا توانسته است استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، برای اعطای تسهیلات به صنایع کشور را به خوبی عملیاتی کند و از این طریق نقش خود را در توسعة صنعتی کشور به خوبی ایفا نماید.

    وی نقش بانک‌های توسعه‌ای در توسعة اقتصادی و صنعتی کشورمان را بسیار مؤثر توصیف کرده و تصریح کرد: بانک‌های توسعه‌ای،16 درصد از سپرده‌ها را در نظام بانکی جذب کرده و با استفاده از آن 34 درصد تأمین اعتبار می‌کنند و این امر نشان‌دهنده موفقیت و تأثیرگذاری این بانک‌ها است.

    معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی ضمن تقدیر از بانک صنعت و معدن به عنوان بانکی منظم گفت: اگر این بانک به درستی عمل کرده و به همة دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها پایبند است باید ابزارهای تشویقی نیز برای این امر وجود داشته باشد.

    حسینی گزارش عملکرد بانک صنعت و معدن در سال 93 را نشان دهندة موفقیت این بانک دانسته که در روند توسعة اقتصادی کشور مأموریت خود را به شایستگی به انجام می‌رساند.

    بعد از ارائه گزارش عملکرد بانک صنعت ومعدن در سال 1393 از سوی مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و معاونین و همچنین سخنان اعضای مجمع عمومی، پاریزی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در بانک صنعت ومعدن و تاکید بر سیستم نظام مند مالی این بانک  در سال 1393 و همچنین نظرات مثبت اعضای مجمع عمومی، صورتهای مالی این بانک را در سال 1393 مصوب اعلام کرد.

    وی تاکید کرد: سخنان اعضای مجمع عمومی بانک صنعت ومعدن در خصوص عملکرد این بانک در سال 1393 نشان می‌دهد بانک صنعت و معدن با وجود تمام محدودیت‌ها توانسته است روند رو به رشدی را در اجرایی نمودن برنامه‌های خود در سال 1393 بدست آورد و انشاءالله در سال 1394 شاهد موفقیت‌های بیشتری از سوی این بانک در عرصه اقتصادی کشور باشیم.

    پورسعید خلیلی